Екологично сдружение „За Земята“ от години следи качеството на въздуха в София, като изследва нивата на азотен диоксид (NO₂) – един от основните замърсители, свързан с автомобилния трафик. През 2021 и 2022 г. проведохме измервания на различни места в града, използвайки дифузионни тръби. Резултатите показват тревожна тенденция – през 2021 г. на 19 от 27 локации, а през 2022 г. на 25 от 27 отчетохме средногодишни стойности над допустимите 40 µg/m³. На всички 20 места, където правихме измервания и през двете години, нивата на NO₂ през 2022 г. бяха по-високи от тези през 2021 г. През 2024 г. публикувахме и доклад с данни от ноември 2023 г. до април 2024 г. (те обхващат периода един месец преди въвеждането на ЗНЕ, всичките три месеца от периода на прилагането ѝ, както и един месец след това), който също показа леко покачване на концентрациите спрямо предходните периоди.
От „За Земята“ продължихме с измерване на замърсяването в София и през 2024 г. на 36 места. В 33 от тях измерихме годишни концентрации над законовата норма, а 2 от точките с по-ниски стойности са тези, разположени при станции от официалната система за мониторинг. В най-замърсената локация измерихме концентрация на азотен диоксид от 64 µg/m³. Също така установихме, че тенденцията за увеличаване на замърсяването спрямо 2021 и 2022 г. продължава.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2025-04-07 09:08:072025-04-07 09:08:07Доклад: Замърсяването на въздуха в София с азотен диоксид през 2024 г.
В настоящия ресурс може да откриете пълния текст на искането до министъра на околната среда и водите на Република България, входирано на 13.02.2025 г. от Сдружение „За Земята – достъп до правосъдие“ в МОСВ. Документът съдържа правната обосновка, на която, на основание чл. 13 от Наредба № 7 от 03.05.1999 г. за оценка и управление качеството на атмосферния въздух призоваваме министъра на околната среда да издаде административен акт, по силата на който да определи местоположението на пунктовете за мониторинг (за измерване на азотен диоксид на територията на Столична община съгласно изискванията на Приложение № 6 от Наредба № 12 от 15.07.2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух („Наредба № 12 от 2010 г.“).
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2025-02-13 19:24:062025-02-13 19:36:28Искане до МОСВ за промяна на местоположението на пунковете за мониторинг на качеството на атмосферния въздух в София
„За Земята“ и „Програма Достъп до информация“ спечелиха административно дело 4677/2024 г. по описа на Административен съд – София-град, принуждавайки Изпълнителна агенция по околна среда да предостави достъп до съдържанието на Доклад с резултатите от извършения преглед на площадките на пунктовете за мониторинг на качеството на въздуха предаващи данни в реално време.
Информацията показва редица отклонения от нормите на локациите на станциите за измерване на въздуха в България.
Можете да разгледате по-подробно в приложения файл:
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2024-10-10 10:54:152024-10-10 11:06:10Справка по заявление за достъп до обществена информация за мониторинговата система за въздуха в България
Ново общоевропейско проучване, към което “За Земята” допринася, посочва градовете и компаниите, които заменят замърсяващите дизелови превозни средства за доставки с по-чисти алтернативи в европейските градове. Докладът се появява преди въвеждането на първите зони с нулеви емисии в Европа през 2025 г.
Докладът на групата за чист транспорт Clean Cities, в която участва и “За Земята” идентифицира 35 града в Европа, които са поели ангажимент за въвеждане на зони с нулеви емисии за товарния транспорт. Повече от 100 града също са подписали международни ангажименти да станат въглеродно неутрални, включително с действия за декарбонизация на емитиращия транспорт. По-голямата част от тези градове се намират в Нидерландия, където национален закон задължава създаването на зони за доставки с нулеви емисии. Въпреки това, градове в още доста държави са се присъединили към инициативата и са са въвели свои собствени зони с нулеви емисии.
Проучването посочва цели 182 компании, които избират електрически и карго-велосипедни доставки. Много от тях са в логистичния сектор, включително най-големият доставчик на пощенски услуги в Австрия, Österreichische Post, както и IKEA Group, bpost в Белгия, DHL Express, DPD и UPS, които работят за трансформация на градската логистика.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2024/10/2.png9001600p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2024-10-03 19:05:462024-10-03 19:18:37Пионерите на логистиката с нулеви емисии в европейските градове
На 21 февруари 2024 г. „За Земята“ организира специално събитие в София за всички, който наистина се интересуват от бъдещето на градската мобилност в най-големия български град. По време на Форум „Чиста мобилност за София“ се обсъждаха бъдещето на чистата и активна мобилност и замърсяването на въздуха от транспорта в столицата на България. Той събра на едно място за обмяна на идеи и дискусия ключови експерти и представители на институции и организации, които работят по темата за по-чист и по-достъпен транспoрт в града. Предлагаме ви презентациите от форума.
Панел 1: Велосипедна мобилност за София – безопасна, достъпна, за всички
Тема: Велосипедно око за София – резултати и препоръки от граждански мониторинг на велосипедни политики на СО
Представена от: Радостина Петрова, експерт към проект “Велосипедно око за София”
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2024/02/Forum-Chista-Mobilnost_Facebook_event_cover_21022024.jpg10051920p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2024-05-30 08:34:532024-08-19 15:41:55Презентациите от Форум Чиста мобилност за София 2024
Замърсяването на въздуха с азотен диоксид в София е сериозен проблем, който остава скрит за официалните органи. Още през 2021 г. с независимо измерване с дифузионни тръби от „За Земята“ доказа това замърсяване намного локации. За да се провери дали проблемът продължава, експерти на организацията извършиха целогодишно измерване по същия метод в 27 точки в града през 2022 г. В 25 от тях бяха отчетени средногодишни стойности над законовата норма от 40 µg/m³. Нещо повече – във всички 20 точки, в които се случваха измерванията и през двете години, се наблюдава увеличение на концентрациите през 2022 спрямо 2021 г. Това означава, че замърсяването с NO2 в София е реален и постоянен проблем. При това не само в центъра на града. Най-високи стойности са отчетени на точки по някои от възловите транспортни артерии на града. Сред тях са бул. Александър Малинов със средногодишни нива на азотен диоксид с над 60% над нормите, бул. Ситняково, пл. Сточна гара, бул. Никола Мушанов и други. Подробни данни може да откриете в пълния доклад:
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2024/05/Report_2024__Figure-3.png17482481p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2024-05-21 16:48:112024-05-21 16:48:41Доклад: Замърсяване на въздуха с азотен диоксид в София през 2022 година
В много държави транспортната бедност остава сравнително слабо изследвана и рядко се намират дефиниции на проблема както на европейско, така и на национално ниво. Проблемът обаче се налага като все по-сериозен с постоянното нарастване на автомобилния дял и покачване на цените на горивата, следващо повсеместната зависимост на транспортната система и услуги от петрол. Проектът „Транспортна бедност в Централна и Източна Европа“ цели да разгледа съществуващите политики, да оцени състоянието на транспортната бедност в България, Хърватия, Унгария, Румъния, Словакия и Словения, както и да повиши информираността на гражданите и отговорните институции.
Прегледът за всяка от посочените държави е планиран като кратък брифинг, който да бъде разпространен до заинтересовани страни. Докладите са изработени следствие на обществено налична информация и няколко целенасочени интервюта. Те са свободни за ползване и са основа за по-нататъшни дейности свързани с транспортната бедност. Инициативата е финансирана от European Climate Foundation (ECF).
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2024/01/Transport-Poverty-in-Bulgaria_29012024_BG-version_Page_01.jpg15671075Gerganahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngGergana2024-01-31 19:26:052024-01-31 21:39:25Транспортна бедност в Централна и Източна Европа: България
Десетки неправителствени организации от цялата страна изпратиха становище до Народното събрание, в което предупреждават, че законопроектът за промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, изготвен от МОСВ ще ограничи напълно ненужно правото на гражданите да изискват от публичните органи да изготвят план за качеството на въздуха и да оспорват тези планове и тяхното съдържание пред националните съдилища. Освен това приемането на закона в такъв вид няма да доведе до спиране на наказателната процедура от 2020 г. срещу България по темата, което прави цялото предложение не само вредно, но и излишно.
В същото време организациите напомнят, че съществува и алтернативен проект за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух, който може да гарантира правото на достъп до правосъдие и да прекрати текущата наказателната процедура срещу България.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2023-10-17 10:45:542023-10-17 10:45:54Становище относно законопроекти за изменение и допълнение на ЗЧАВ със сигнатура 49-302-01-8 и 49-354-01-43
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00Gerganahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngGergana2023-09-25 17:20:222023-09-25 17:20:22Court decision cancels the environmental assessment of the project for a waste incineration plant in Sofia
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00Gerganahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngGergana2023-09-25 17:02:092023-09-25 17:24:51Съдът отмени екооценката (Решението по ОВОС) на проекта за инсталация за изгаряне на отпадъци на площадката на ТЕЦ-София
Tази петиция изразява нуждата и очакването на хората в гр. София за подобряване на условията за придвижване с велосипед и други безмоторни двуколесни в града чрез подсигуряване на безопасна и удобна велосипедна инфраструктура, свързана в мрежа, която да бъде реализирана, развивана и поддържана без отлагане. Това е отговорност на Столична община и Столичен общински съвет. Искането ни е тази отговорност да бъде поета и да бъдат извършени конкретни действия за повече, по-добри и свързани помежду си вело пътища.
Смятаме, че насърчаването и подпомагането на велосипедния транспорт трябва да бъде сред основните приоритети в транспортната политика на Столична община за следващите 5 години с ясна визия и програма за следващите 15 години, за да бъдат създадени реални и атрактивни условия за активен, устойчив транспорт с велосипеди и други двуколесни, които използват същата инфраструктура.
Настояваме да се ускори работата по следните шест направления за предстоящите 5 години до края на 2028:
1. Изграждане на велосипедни алеи, велосипедни ленти и успокоени зони съгласно утвърдените нормативни изисквания и добрата европейска практика. Необходимо е велосипедната инфраструктура да се увеличи значително, за да се свържат кварталите и центъра на града, както и населените места в общината с град София. Нужно е успокояване на движението в градския и кварталните центрове, в жилищни зони и около училища, като форма за улесняване на велосипедното и пешеходно движение. Само по този начин може да се осигури на гражданите алтернатива на придвижването с автомобил, а велосипедното движение наистина да носи ползи за здравето, за намаляване на замърсяването на въздуха, изпълнението на климатичните политики на общината и облекчаване на задръстванията.
Конкретен пример: Необходими са велосипедни алеи с достатъчен капацитет за свързване на ж.к. Младост, ж.к. Дружба, ж.к. Люлин, ж.к. Овча Купел, северните квартали с центъра на София, изграждане на Зеления ринг, за част от които проекти и идейни проучвания отлежават вече години без реализация.
2. Спешно обезопасяване на кръстовища с вече изградена велосипедна инфраструктура.
Велосипедистите са уязвими участници в движението, а кръстовищата са сред най-критичните точки за тях. Необходимо е ясно маркиране и сигнализиране на мястото на велосипедистите в кръстовищата чрез добавяне на изнесени стоп линии за велосипеди, особено важни за осигуряване на безопасност при левите завои; ясно означаване на начина за преминаване с велосипед през кръстовище чрез велосипедни пътеки и продължаване на пътната маркировка на платното през цялото кръстовище; преглед на вело-светофарните фази, така че велосипедистите да имат ранен старт при пресичане, за да се избягват конфликти с автомобилното движение, а бутоните за поискване на пресичане да се заменят с постоянни вело-фази.
Конкретен пример: Сред най-опасните места са: кръговите кръстовища на Руски паметник и Лъвов мост; кръстовищата при бул.Македония, бул.Христо Ботев – ул. Алабин, Петте кьошета, Орлов мост, Попа, надлез Надежда, бул. П.Славейков – бул.Витоша, бул. Гоце Делчев – бул.Цар Борис III, бул. България – бул.Тодор Каблешков, всички кръстовища по бул. Ив.Гешов, всички кръстовища по протежението на велоалеята по бул. Евлоги и Хр. Георгиеви.
3. Преразглеждане и привеждане в съответствие с изискванията за безопасност на велосипедните ленти.
Честа практика в момента е велосипедистите да са отделени само с боя от много интензивен автомобилен трафик със системно превишена скорост над 50 км/ч. Лентите за велосипедисти следва да се преустроят във физически отделени велосипедни алеи по същите или по успоредни и равностойни на сегашните трасета.
Конкретен пример: Спешна намеса е нужна по ул. Люба Величкова, бул. Т. Александров, бул. Никола Мушанов – бул. Овча Купел и по бул. Сливница.
4. Поддръжка на велосипедната инфраструктура в състояние годно за безопасно и комфортно движение с велосипед.
Много от съществуващите велосипедни алеи имат участъци с неравна и нарушена настилка, които е необходимо да се поправят без отлагане.
Настояваме за регулярни инспекции (поне два пъти годишно) на състоянието на настилките, физическите ограничители, растителността, шахтите с планиране и извършване на навременна намеса за отстраняване на проблемите при тяхното установяване, както и за редовно почистване от отпадъци, наноси след валежи, пясък и кал с особено внимание при зимното почистване.
Конкретен пример: За ремонт са велоалеите по бул. Мария Луиза, бул. Бъкстон, бул. Цар Борис III, бул. Евлоги и Хр. Георгиеви.
5. Достъп с велосипед до паркове и места за отдих извън града.
София не може да бъде зелен град, ако хората са възпрепятствани да стигат с велосипед до зелените пространства за отдих – чрез забрани, физически бариери – част от автомобилната инфраструктура и невъзможност да се достигне до място за отдих, без да се натоварят колелата на автомобил.
Столичните паркове следва да са лесно достъпни с велосипед, особено за родители с деца, младежи и най-възрастните граждани – за пълноценна и активна почива в свободното време.
Планините около София и курортните места трябва да могат да се достигат с велосипед от сърцето на града, като се изградят необходимите пресичания на околовръстния път и се свържат населените места със столицата с подходящи велосипедни алеи в зелена среда.
Конкретен пример: Приоритетно да се осигури инфраструктура за велосипеден достъп до всички големи паркове в града, както и до Банкя, Панчарево, Витоша, Софийската Света гора.
6. Мащабно изграждане на велосипедни паркинги.
От 2018 г. насам в България има изисквания към жилищните, търговските, транспортните, културните и образователните обекти да се изгражда определен капацитет за паркиране на велосипеди.
Необходимо е Столичната община да гарантира спазването на изискванията, както и да насърчава със собствен пример и стимули собствениците на имоти и инвеститорите в строителството, включително и чрез разяснителни кампании, контрол и санкции при установени нарушения.
Належаща е и нуждата от изграждане на защитени велосипедни паркинги с контролиран достъп в жилищни квартали, при основни обекти предоставящи транспортни услуги и при възлови спирки на градския транспорт с цел лесно, удобно и сигурно комбиниране на пътуванията с велосипед с други форми на транспорт.
Конкретен пример: Такива места са при Централна гара, при Централна автогара (и всички останали автогари), при летище София терминали 1 и 2, МС “Национален стадион Васил Левски”, МС “Сердика”, МС „Софийски университет“, НДК, Бизнес парк, Тех Парк, Студентски град, индустриални зони, интермодални пътнически терминали и буферни паркинги.
Крайно време е Столичната община да изпълни задълженията си от съдебното решение на Софийски градски съд от края на 2021 г. по делото за мръсния въздух, което изисква изграждане на цялостна свързана велосипедна мрежа за лесно и безопасно придвижване между кварталите. Срокът за изпълнение на тази мярка изтече на 25 ноември 2022 г.
Крайно време е Столичната община да изпълни собствените си общински планове и програми, в които велосипедната инфраструктура е предвидена да се изгражда в мрежа и да се развива със съпътстващи мерки.
Искаме свързани, удобни и безопасни велоалеи в София, сега!
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2023/09/veloalei.jpg5231000p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2023-09-15 05:48:282023-09-27 15:52:44За свързани, удобни и безопасни велоалеи в София (пълен текст)
Използването на споделен транспорт има редица предимства пред притежаването на лични транспортни средства. Споделените превозни средства и инфраструктура обикновено изискват по-малко пространство, енергия и суровини и следователно помагат за справяне с извънредната климатична ситуация и токсичните нива на замърсяване на въздуха. Също така често те са по-достъпни, което е особено важно с оглед на поскъпването на разходите за живот. Споделените решения за мобилност обаче могат да постигнат пълния си потенциал само ако са с нулеви емисии, минимизират въздействието върху климата, потреблението на енергия и шума.
Clean Cities Campaign прави първия по рода си доклад за състоянието на споделената и електрическа мобилност в Европа, като изследва 42 големи града, един от които е и София. Изводите са доста интересни, както за българската столица, така и за ЕС като цяло. Подробности може да намерите в доклада по-долу:
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2023/07/cover.png23391654p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2023-07-03 17:17:172023-07-07 15:26:20„Благодарим за споделянето“: Доклад за състоянието на споделената и електрическа мобилност в европейските градове
Замърсяването на въздуха в помещенията, където се използват уреди за изгаряне на дървесина е тема, която не се засяга сериозно нито в експертните среди, нито в обществото. Значителна част от печките и камините в България са поставени в жилищните помещения и така отделят замърсяване директно в тях. Освен това печките на дърва се използват предимно в сезони, когато вентилацията е ограничена и в моменти, когато семействата са у дома. Така хората биха могли да бъдат изложени на високи нива на замърсяване на
въздуха в продължение на много часове в домовете им, ако техните печки изпускат замърсяване, което е изключително висок здравен риск.
Екип на „За Земята“ направи измервания с професионална апаратура на замърсяването с ултрафини частици (УФЧ) и фини прахови частици (ФПЧ) в четири домакинства, които се отопляват с дървесина. Три от тях използват различни печки на дърва (в гр. Банкя, с. Табан и с. Ковачевци), а едно – пелетна камина разположена във всекидневната (в гр. София). Целта беше да се провери какво е нивото на замърсяване в тези конкретни домове.
Резултатите потвърждават редицата изследвания по света и в Европейския съюз, които показват, че замърсяването в домовете при употреба на дървесина за отопление е високо. Дори и при употреба на нови и по-модерни уреди, включително такива, които са с екомаркировка съгласно регламентите на ЕС, е установено значително влошаване на качеството на въздуха в домовете.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2023/02/cover-1.png10801920p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2023-02-28 15:00:272023-03-01 10:28:53Замърсяване на въздуха в дома при отопление с дървесина
„Пространствено базирани сценарии за въвеждането на зони с ниски емисии в Столична община“ е експертен доклад по поръчка на „За Земята“, който проектира и изчислява ефекта от потенциалните ограничения в трафика върху емисиите на азотни оксиди (NOx) и фини прахови частици (ФПЧ) в предложения от Столична община вид през лятото на 2022 г. с по-прецизно, собствено предложение.
Двата сценария са сравнени като развитие към 2026 и 2030 година в два варианта – запазване на количеството на трафика и намаление на количеството на трафика с 20% благодарение на успешно прилагане на съпътстващи мерки за устойчива мобилност – насърчаващи активното придвижване, леките микро електрически и споделени превозни средства, обществения транспорт и градската логистика.
Информацията е в два файла, които може да намерите по-долу – съответно основна част на доклада и приложения с инфографики с по-подробно разглеждане на различните променливи и сценарии.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2023/02/scenarii.png9071291p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2023-02-10 10:55:162025-03-06 19:46:36Пространствено базирани сценарии за въвеждането на зони с ниски емисии в Столична община
2021 г. мина в несигурността на пандемията на COVID-19 и все по-осезаемата глобална климатична криза. Екипът на „За Земята“ се разрасна и още по-активно работи върху темите „Енергия и климат“, „Икономическа справедливост“, „Въздух“, „Нулеви отпадъци“, „Храна и земеделие“, „Училище за устойчивост“.
Справедливият енергиен преход и предложенията за реформи и инвестиционни проекти в рамките на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) бяха основен акцент в работата на екип „Енергия и климат“. Започнахме да работим върху мерки за въвеждане на ВЕИ и енергийна ефективност, продължихме работата с местни общности и стартирахме кампанията срещу изкопаемия газ.
През 2021 г., чрез участието си в колективен иск, „За Земята“ спечели дело срещу Столична община, като съдът задължи администрацията да предприеме мерки за подобряване качеството на въздуха в София.
Изгарянето на отпадъци в тецове и специално построени съоръжения продължи да мобилизира местните общности. Работата с хората от Девня се разви в структурирана кампания, като започнахме да работим усилено с общини за насърчаване на „нулеви отпдъци” като подход за управление на отпадъци.
Въвеждането на правила за намаляване на еднократната пластмаса чрез Общоевропейска директива беше стъпка в правилната посока. Но преобладаващата част от най-често срещаните отпадъци са пластмасови бутилки. Затова усилията на екип Нулеви отпадъци се насочиха към популяризиране на решенията и въвеждане на депозитна система за пластмасови бутилки.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00perunahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngperuna2022-12-22 15:35:302024-04-22 13:58:41Годишен описателен и финансов отчет за 2021 г. на ЕС „За Земята“
Разберете как замърсеният въздух разболява вас и вашите близки от специалния „Доклад за здравните ефекти на въздушното замърсяване“, изготвен от известния пулмолог д-р Александър Симидчиев от Сдружение „Въздух за здраве“ по заявка на „За Земята”. Проверете дали сте в рискова група и научете повече за различните замърсители и ефектите от тях, както и защо сме сигурни, че точно мръсният въздух е фактор за определени заболявания.
Справянето със замърсяването на въздуха може да има огромен ефект върху качеството и продължителността на живота, като допринесе за 60% намаляване на честотата на основните хронични неспецифични заболявания – водеща причина за смъртност в световен мащаб. За да подобрим ситуацията ни е нужно по-тясно партньорство между държавните институции, неправителствения сектор и отделните индивиди, а следенето на чистотата на въздуха трябва да се разшири и към други замърсители и да стане обект на целогодишна дискусия и мерки – вижте защо.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/11/cover-1.png5871298p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2022-11-15 04:27:502022-11-15 04:34:45Здравни ефекти от замърсяването на въздуха: Специален доклад
ДО:
Г-н Свилен Шитов,
Кмет на Община Девня
инж. Христина Генова
Директор на РИОСВ – Варна
СТАНОВИЩЕ
Относно: Инвестиционно предложение „Инсталация за производство на прегрята пара, чрез оползотворяване на алтернативни горива от неопасни отпадъци и/или биомаса“, предоставено от „Девня Енерджи“ ЕАД
Уважаеми г-н Шитов,
Уважаема г-жо Генова,
Във връзка с уведомлението за Инвестиционно предложение „Инсталация за производство на прегрята пара, чрез оползотворяване на алтернативни горива от неопасни отпадъци и/или биомаса“, предоставено от „Девня Енерджи“ ЕАД, от името на сдружение „За Земята – достъп до правосъдие“, искаме да поставим следните въпроси, за които към настоящия момент не е налична достатъчна информация и е необходимо да бъдат проведени обществени консултации за изясняването им:
1. Относно точка „Алтернативни горива“ от ИП, инсталацията предвижда капацитет от 450 000 т. RDF/год.
– Как е предвидено да бъде изпълнен чл. 98 (2) от Закона за управление на отпадъците, според който се забраняват „превозите на отпадъци за Република България, предназначени за изгаряне или съвместно изгаряне с оползотворяване на енергията за всяка инсталация, в количества за съответната календарна година, надвишаващи сумарно половината от годишния капацитет на инсталацията, определен в разрешението или комплексното разрешително по чл. 35, ал. 1.“
За сравнение, произвежданото RDF гориво от София е малко над 60 000 т/год.
– Кое е предвидено за основно гориво в инсталацията и кое е алтернативно?
2. Как ще бъде оценен кумулативният ефект върху качеството на атмосферния въздух от различните източници на емисии в Девня?
Представеното математическо моделиране е направено от възложителя „Девня Енерджи“ ЕАД. Настояваме това изследване да бъде направено от независими експерти.
Настояваме в обхвата по ОВОС, да бъдат предоставени данни за съществуващите замърсители и моделирането за емисиите и замърсяването от бъдещата инсталация да бъде направено на тази база.
Припомняме, че в Девня има действащи три индустриални предприятия – циментов, азотноторов и содов завод. Във връзка с превръщането на региона в дестинация за горене на опасен и неопасен отпадък, граждани от сдружение „Дишай, Девня“ многократно са изразявали притеснения от здравните и екологични ефекти от концентрирането на тези индустрии в района на община Девня. В момента предприятията, които изгарят отпадъци са „Девня Цимент“ и инсинераторът на фирмите „Екосейф“/„Екосоник“ /изграден на 100 м от жилищни сгради/, като Екосейф е и единствена фирма в България и с разрешение за горене на пестициди.
3. Съобразена ли е планираната нова инсталация с Интегрирания план в областта на енергетиката и климата на Република България 2021-2030 за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници. Проучени ли са като алтернативи други енергийни източници и ако да – какви?
4. В ИП е записано, че целта е „да замести производството на един от съществуващите котли“. Ще се увеличи ли това производство с изграждането новата инсталация и с колко?
5. Как ще бъде осъществен мониторингът върху емисиите на диоксини и фурани?
Доказано е, че в процеса на изгаряне на твърди отпадъци се образуват диоксини и фурани – устойчиви органични замърсители (УОЗ), които са сред най-токсичните химикали, известни на науката. Световната здравна организация определя диоксините като канцероген, т.е. вещества, за които е доказано, че са ракообразуващи за хората, дори при изключително малки количества.
От името на сдружение „За Земята – достъп до правосъдие“ бихме искали да заявим подкрепа към гражданите на община Девня, да припомним принципите на кръговата икономика и йерархията за управление на отпадъци, в която изгарянето е на предпоследно място, преди депонирането, и да изразим силно притеснение, че изграждането на такъв капацитет за оползотворяване на RDF гориво, рискува да обезсмисли усилията на общините в България да следват тези принципи, както и рискува постигането на целите за рециклиране, поставени от Европейския съюз – поне 55% рециклиране на битовите отпадъци до 2025 г., задължително разделно събиране на биоразградимите отпадъци, депониране до 10% на отпадъците до 2035 г.
Молим, настоящето писмо да се приеме като заявен писмен интерес към процедурата по смисъла на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС. Настояваме да бъде отправена препоръка към възложителя да бъдем включени в консултациите по чл. 95, ал. 3 от ЗООС, съгласно чл. 10, ал. 5 от Наредбата.
С уважение,
Меглена Антонова
/Член на Управителния съвет/
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/11/313250593_229895672698231_2638039718836197285_n.jpg14012048Gerganahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngGergana2022-11-02 12:04:592022-11-02 12:08:14Становище на ЕС „За Земята “ относно инвестиционно предложение „Инсталация за производство на прегрята пара, чрез оползотворяване на алтернативни горива от неопасни отпадъци и/или биомаса“, предоставено от „Девня Енерджи“ ЕАД
В стремежа да разберем дали въздухът, който дишаме, е замърсен, една от най-важните изходни точки е да познаваме източниците на данни за качеството на въздуха. Този полезен наръчник, създаден от Екологично сдружение „За Земята“ с подкрепата на Clean Air Fund ще ви помогне да разберете:
Кои са общодостъпните портали с информация за състоянието на качеството на атмосферния въздух (КАВ)?
Как да получим информация от институциите, когато тя не е публично достъпна?
Кои са задължителните реквизити на заявлението за достъп до обществена информация и кои лица са задължени по закон да ни предоставят такава?
Какво представлява системата за мониторинг на КАВ?
Какво е автоматична станция, ръчен пункт за мониторинг, мобилна станция?
На какви изисквания трябва да отговарят измервателните съоръжения?
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/09/3.png745844p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2022-09-16 13:53:082022-09-16 13:55:15Наръчник на активиста: Достъп до данни и изследвания за чист въздух
Специалистите в сферата на околната среда се налага да се срещат и да боравят с голям брой документи и актове – закони, стратегии, програми, инструкции и много други. Ако искаме да стъпим на стабилна основа при упражняване на правните възможности за участие в политиките за околната среда, е жизненоважно да знаем какво е действащото право и в кои източници се съдържа то.
Запознайте се с ключовите нормативни актове в сферата на качеството на атмосферния въздух (КАВ). Разбрете къде са уредени те и какви са инструментите за правене на политики в областта на КАВ – планове и програми.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/09/2.png684827p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2022-09-16 13:36:112022-09-16 22:31:00Наръчник на активиста: Активизъм за чист въздух чрез средствата на закона
Искате да се противопоставите на замърсяването на въздуха от индустриални предприятия във вашето населено място, но не знаете точно какво и как да направите? Този безплатен наръчник ще е от полза на всеки гражданин, който иска да си отговори на въпроси като:
Къде да намерим информация за замърсяването, което се причинява от индустриални замърсители?
Как и къде да намерим най-обширна информация за конкретното инвестиционно предложение (ИП)?
Как и от къде да разберем дали ИП е вече одобрено и ако не е – кога предстои да стане това?
Как да разберем дали трябва да се прави ОВОС на конкретното ИП? Как да се информираме кога започва процедурата по ОВОС? Къде да следим и проверяваме за тази информация за да не изпуснем сроковете?
На кой етап от тази процедура можем да се включим като граждани? По какъв начин да се включим? Как да се подготвим и как и къде да заявим желанието си да се включим?
От какви специалисти бихме имали нужда като наши консултанти?
Комплексни разрешителни (КР): Кой ги издава? Каква е процедурата за и на какви видове предприятия се издават? Какво съдържат КР? С какви норми трябва да се съобразят КР?
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/09/1.png729845p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2022-09-16 13:16:052024-08-19 16:00:20Наръчник на активиста: Индустриалните замърсители в населените места
„Време е нарушителите да поемат отговорност и е похвално, че местните хора се изправят срещу феодалната зависимост и очевидното замърсяване от страна на централата. Хората от града дишат буквално сажди, които се ръсят непрестанно и попадат в дробовете, водата и храната им. ТЕЦ „Брикел“ обещава многократно, че ще решат проблема, но резултатът от десетки години е нула.“, казва Румяна Боянова, координатор местни общности в „За Земята“.
Централата на въглища е нарицателно за замърсяване на въздуха и околната среда в България. Системните нарушения, свързани със замърсяване на въздуха и водата на река Сазлийка и язовир Розов кладенец, изгаряне на горива, които не са включени в разрешителното за работа като биомаса и гориво от отпадъци – RDF, нарушаване на правилата за безопасност, водят до многократни глоби, но от страна на централата няма промяна.
Инсталацията на ТЕЦ „Брикел“ е амортизирана, технически и морално остаряла, за което говорят честите аварии. Състоянието на сградата и съоръженията е главната причина, поради която в атмосферата се отделят неорганизирани емисии. По разказ на работници от предприятието, липсват обшивки на някои от котлите, както и необходими компоненти на системите за очистване на димните газове. В социалните мрежи и медиите циркулират стотици снимки черен дим, който излиза от ТЕЦ „Брикел“ — не само от комина, а от целия стар покрив на сградата или т.нар. котелен цех, а хората в региона се оплакват от миризмата и черните сажди, които попадат в дворовете, храната и водата им.
Припомняме, че Съдът на Европейския съюз осъди България за превишаване на нормите за серен диоксид в Югоизточния регион, където попада и Гълъбово. В решението е записано, че България е извършила нарушение на правото на ЕС, защото не гарантира чист въздух на хората. Със сигурност дял в замърсяването има и ТЕЦ „Брикел“. Така централата на практика се превръща в проблем за всички българи. В същото време ръководството на предприятието, свързвано с бизнесмена Христо Ковачки, не показва воля да промени това.
„Вместо да говорим как хората в региона активно се включат в Зеления преход чрез улеснен достъп до енергоспестяващи мерки и възобновяема енергия за собствено ползване в домовете им, а защо не и топлофикация на ВЕИ, ние се борим с динозаври от минала епоха. Крайно време е едно съоръжение в абсурдно състояние, потвърдено на място лично от премиер и вицепремиер на Република България, да спре да замърсява. Да видим на практика, че законът в България да започне да защитава и правата на обикновените граждани.“, коментира Радостина Славкова, координатор на кампания Климат и енергия в „За Земята“.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/09/306919870_5392396724171886_6753431909071924205_n-1.jpg15362048Gerganahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngGergana2022-09-09 14:57:292024-08-19 14:03:46Време е нарушителите да поемат отговорност! „За Земята“ подкрепя протеста на гражданите в Гълъбово за чиста околна среда
Зоните с ниски емисии (ЗНЕ) набират скорост през последните години, разпространявайки се все повече в Европа. Според Clean Cities Campaign и въз основа на данните на Sadler Consultants, 228 ЗНЕ са били активни през 2019 г., 320 са действащи през юни 2022 г. и 507 ще са въведени към 2025 г. Техните цели, степен на амбициозност, размер, обхват и стъпки на въвеждане във времето варират в зависимост от местния и националния контекст, което означава, че няма универсална формула.
Но има принципи и подходи, които могат да бъдат приложени към всяка ЗНЕ, за да бъде тя ефективна. Този доклад обобщава основните елементи, които определят успеха на зоните с ниски емисии въз основа на преглед на литературата, примери за най-добри практики и насоки, предоставени от експертни групи като градовете от групата C40 или финансирани от ЕС проекти, като ReVeAL.
Запознайте се със 7-те стъпки за създаване на зони за ниски емисии, извлечени от успешния опит на водещите в тази сфера градове в Европа:
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/08/7-те-стъпки.png7901232p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2022-08-02 11:44:572022-08-02 11:44:577-те стъпки за създаване на зони с ниски емисии
Зоните с ниски емисии (ЗНЕ), които регулират достъпа до градските райони въз основа на eмисиите от МПС, са една от основните мерки за чист въздух в европейските градове. Те са доказали ефективността си за ограничаването на замърсяването на въздуха, а като вторичен ефект от най -строгите схеми е цялостно намаляване на трафика по пътищата и стимулиране на местната икономика. Първите ограничения от подобен тип са въведени преди две десетилетия, но ЗНЕ отбелязаха особено силен растеж след приемането на директивата на ЕС за качеството на въздуха през 2008 г., скандала Дизелгейт през 2015 г. и последвалите съдебни дела, заведени от гражданското общество.
Нов анализ на най-изчерпателната база данни за зони с ниски емисии в ЕС-27, Великобритания и Норвегия показва, че има устойчив импулс и нова вълна от зони с ниски емисии е в ход.
Запознайте с интересните данни, графики и тенденции за зоните с ниски и нулеви емисии от транспорта в този доклад на Кампанията за чисти градове (Clean Cities Campaign):
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/07/1.png6591132p.stoyanovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngp.stoyanov2022-07-29 18:00:232022-07-29 18:03:08Тенденции в развитието на зоните с ниски и нулеви емисии в Европа
На 16 юни Столична община (СО) обяви обществена консултация по свой проект за Наредба за създаване на зони с ниски емисии (ЗНЕ) на вредни вещества и намаляване на източниците на замърсяване на атмосферния въздух на територията на общината. Консултацията приключи на 18.07.
За Земята участвахме активно и в Програмния съвет на СО към Програмата за качество на въздуха, предхождащ обществената консултация. Още в рамките на неговата работа изразихме негативни позиции, както към съдържанието, така и към процеса на създаването на Наредбата и включените в нея Зони с ниски емисии за транспорт, включително с две становища в рамките на съвета.
Според нас предложените зони са неамбициозни, недобре обосновани и изработени без широк обществен дебат. В този им вид За Земята не подкрепя въвеждането на ЗНЕ и призовава за отлагане на планираното ѝ за 21 юли приемане от Столичен Общински Съвет до есента, като Общината използва времето до тогава за реално консултиране с гражданите и отстраняване на слабостите в настоящото предложение. Вижте подробности в нашето Становище.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/07/127225876_10225194909163000_5443446293407454442_n.jpg15362048ipopovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngipopov2022-07-19 14:58:102022-07-19 14:59:01Становище по Наредба за Зони с ниски емисии на Столична община
Темата за качеството на въздуха в София най-често се свързва със замърсяването с фини прахови частици (ФПЧ). Този аспект е вече добре познат, както на експертите, така и на голяма част от обществото. В същото време не се говори публично за замърсяването с азотен диоксид (NO2), тъй като според официалните данни нивата му са в нормите.
Резултатите от измервания на За Земята за 2021 г., които публикуваме в този доклад, обаче, показват, че замърсяването с азотен диоксид е реален проблем за София и гражданите са изложени дългосрочно на нездравословно високи нива. В 19 от 27 точки измерихме средногодишни концентрации над законовата норма. Най-сериозно засегнати са тези, които прекарват повече време близо до натоварени пътища, защото проблемът се наблюдава основно в близост до места с интензивен трафик на моторни превозни средства. Това не е изненадващо,
тъй като основният източник на замърсяване на въздуха с азотен диоксид в градовете по принцип са автомобилите с двигатели с вътрешно горене. София не прави изключение.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/05/NO2-report-scaled.jpg13442560ipopovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngipopov2022-05-10 07:30:252022-05-30 17:30:29Има ли замърсяване на въздуха в София с азотен диоксид?
POSITION PAPER of environmental, health, children’s, women’s organisations and citizens’ groups in response to the public consultation ending 16.12.2021 on the revision of the Ambient Air Quality Directives (2008/50/EC – “the Directive” and 2004/107/EC)
We the undersigned 15 organisations and citizens’ groups from Bulgaria submit the following position paper in response to the public consultation on the revision of the Ambient Air Quality Directives (AAQDs) and in support of the efforts of the environmental umbrella NGOs in Brussels.
Air pollution is not only the number one environmental health risk in the 41 European countries with an estimated 440 000 premature deaths in 2019, but one of the leading environmental and health problems 1 in Bulgaria as well. With around 12 000 premature deaths relative to its smaller population Bulgaria is among the countries in the European Union suffering the most from air pollution. Air pollution causes both chronic and serious diseases such as asthma, cardiovascular problems and lung cancer.
Bulgaria is behind in meeting the current EU air quality standards and is still breaching the limit values for certain pollutants such as PM10, PM2.5, SO2 and NO2. As a result there has been a ruling from 2017 of the Court of Justice of the European Union on breaching PM10 limits and several pending infringements, including one on insufficient enforcement of the 2017 CJEU decision. Clearly Bulgaria has problems in implementing the clean air legislation since many of these limits had to be respected a decade ago.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2022/01/yaroslav-boshnakov-maWs7-67Xsc-unsplash.jpg14401920Мaiahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngМaia2022-01-25 13:21:292022-01-25 13:21:29POSITION PAPER on the revision of the Ambient Air Quality Directives
Анализът на работата и резултатите от Оперативна програма „Транспортна свързаност“ показва, че стандартите са занижени спрямо процедурата по ОП „Транспортна инфраструктура“ 2014-2020.
Развитието на модерна мобилност в България е възпрепятствано от редица стратегически пороци, които продължават да пречат за реализирането на безопасен и екологичен транспортен модел.
Това ще бъде третата 7-годишна програма, която цели подобряване на ЖП връзките с Турция, Македония и Сърбия. Изненадващо са изключени двете държави-членки на ЕС, с които граничим – Гърция и Румъния, в противоречие с транспортните цели на ЕС и стратегическите приоритети на европейското финансиране.
Световната здравна организация (СЗО) публикува нови насоки за качеството на въздуха на 22.09.2021 г. Те описват нива на концентрациите на замърсяване на въздуха, с които да бъде намалено отрицателното му въздействие върху здравето. Последните насоки бяха актуализирани преди това през 2005 г.
В доклада сме представили старите и новите насоки на СЗО, като сме направили и сравнение с националните норми в България. Включили сме и информация относно здравните ефекти в световен и национален план според различни източници, както и препоръки към властите за справяне с проблема с мръсния въздух и неговото негативно влияние върху здравето.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2021/10/ivan-nedelchev-jgAqPuFRxIk-unsplash.jpg14401920Мaiahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngМaia2021-10-26 16:43:322021-10-26 19:39:37България и насоките за качеството на въздуха на Световната здравна организация
Граждански сдружения се обединиха в обща декларация, адресирана до отговорните институции в България с искане за адекватни мерки срещу замърсяването на въздуха по повод Международния ден за чист въздух (7-ми септември) и в подкрепа на организираните протести в страната под надслов „Искаме чист въздух, искаме здраве!“.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2021/09/iskame-chist-vzduh.png10801920ipopovhttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngipopov2021-09-07 16:35:222021-09-07 17:01:02Декларация за правото да дишаме чист въздух
От Сдружение с нестопанска цел в обществена полза “Дишай, Девня” – гр. Девня, ул. „Райко Даскалов“ 50, ЕИК 205977639
Във връзка с Инвестиционно предложение на Екосоник ЕООД, ЕИК 205108996, гр. София – “Изграждане на инсталация за термично третиране на отпадъци с оползотворяване на енергия” в поземлен имотс идентификатор № 20482.124.704 по КККР на гр.Девня, община Девня, област Варна. /ИП е публикувано на 21.06.2021г на официалния сайт на община Девня/
Уважаеми г-н Личев ,
Ние, от гражданско сдружение „Дишай, Девня”, възразяваме категорично СРЕЩУ ИП “Изграждане на инсталация за термично третиране на отпадъци с оползотворяване на енергия”.
От „град на голямата химия“ в последните 3 години Девня е превърнат в „град на боклука“.
Тъжната нова история на града ни накратко:
Още през м. август 2018 г. жителите на Община Девня изразиха гражданската си позиция чрез подписка и заявиха, че не са съгласни с изграждането и функционирането на Мобилна инсталация за термично третиране на опасни и неопасни отпадъци заложено в Инвестиционното предложение на фирма „ВИ ПИ Екосолюшънс” ООД и Инвестиционното намерение на фирма „Денипо ЕООД“ за изграждане на завод за нисковакуумна деструкция на излезли от употреба автомобилни гуми.
През 2019 г., мобилният инсинератор на фирма „Ви Пи Екосолюшънс“, има нов собственик – фирма „ЕкоСейф“ ООД с управител Станислава Евтимова. РИОСВ гр. Варна издаде разрешително 03-ДО-666-00/23.08.2019 г. на фирма „Екосейф“ ООД да изгаря опасни и неопасни отпадъци.
През месец януари 2020г гражданско сдружение „Дишай, Девня“, граждани от Варна, Девня и околни населени места възразиха срещу Уведомление за изменение на инвестиционно предложение на фирма „ЕкоСейф“ ООД: ”Увеличаване капацитета на предвидените за изгаряне в инсталацията за термично третиране опасни (ОО) и неопасни отпадъци (НО), включване на нови кодове отпадъци“, в това число и опасни като азбест, нефтопродукти, твърди отпадъци от пречистване на газове, съдържащи опасни вещества, маслени филтри, спирачни и антифризнин течности и др.
През февруари 2020 год. възразихме срещупоредното инвестиционно намерение свързано с отпадъци: „Производство на ел.енергия от преработка на биоотпадъци, пластмасови опаковки от бита и промишлеността“ на фирма „ЕМ-ЕН“ ООД гр. Варна.
Последва ново Инвестиционно предложение, свързано с отпадъци: Площадка за събиране и временно съхранение на неопасни отпадъци преди предаване за оползотворяване или обезвреждане“ в имот край с. Падина, общ. Девня с възложител „ ОН Енерджи“ ЕООД.
През март 2021 в писмо сИзх. № 4/23.03.2021 г. до Министъра на МОСВ, до Омбудсмана на Република Българи, до Директора на РИОСВ – Варна, до Кмета на Община Девня, до Председателя на Общински съвет – Девня възразихме ссрещу ново на ИП срещу ИП ”Монтаж на технологично оборудване за обработка и автоклавиране на опасни отпадьци от лечебни заведения“ на ЕООД, ЕИК 205108996 в поземлен имот с идентификатор 20482.124.701 по КККР на гр. Девня, община Девня, област Варна.
По време на въведеното у нас извънредно положение през месец март 2020 год. граждани и еколози се обявиха срещу опасното горене на пестициди в страната и то при това без обществена поръчка и само на 300 метра от жилищни блокове. Публичният регистър на лицата, притежаващи документи за извършване на дейности с отпадъци показва, че две фирми имат разрешение за изгаряне на пестициди. И двете разрешения за тази дейност са издадени от РИОСВ-Варна. Едната от фирмите е „ЕкоСейф“ ООД с упавител Станислава Евтимова.
На 8март 2021г граждани от сдужение „Дишай, Девня“ и еколози от екологично сдружение „За Земята“ внесохме в Министерство на Околната среда и водите Отворено писмо с входящ номер 48-00-156 / 04.03.2021 г. с предложения за ефективно оползотворяване на отпадъците, срещу инсинераторите в България и за пълна промяна в управлението на отпадъците.
На 8.03.2021 г гражданските сдружения „Дишай, Девня“ и „За Земята“ организираха протестно шествие срещу изгарянето на отпадъци в България и мръсния въздух. То тръгна от Министерство на здравеопазването и стигна до Министерство на околната среда и водите.
Гражданско сдружение „Дишай, Девня“ организира през 2021г пътуваща фотоизложба „ Малки истории за хората и комините на Девня“, която разказва в снимки историята на това индустриално градче и борбата на гражданите му за чист въздух. През март 2021 изложбата бе изложена в Дом на киното / гр.София, а в момента фотокартините са показани в Регионална боблиотека/гр. Добрич. Изложбата ще „спре“ в градове в Бълария и в чужбина, в международни институции и институти, свързани с опазване на околната среда и със защита на гражданските права.
Днес ние категорично възразяваме срещу поредното Инвестиционното намерение за горене на отпадъци в град Девня: това на фирма „Екосоник“ ЕООД – “Изграждане на инсталация за термично третиране на отпадъци с оползотворяване на енергия” в поземлен имот в град Девня. Фирмите „Екосоник“ ЕООД и „ЕкоСейф“ ООД са регистрирани на един и същи адрес в град София и са с един и същи управител – г-жа Станислава Евтимова.
СъсЗаповед № 1002-142/24.03.2021г на кмета на Община Девня за предоставяне на достъп до обществена информация е видно, че Фирма „ЕкоСейф” ООДима задължения към община Девня по изпълнително дело, както следва:
Законна лихва за периода 24.01.2020 г. до 10.07.2020 г. — 14 084,46 лв.
Държавна такса за разноски по производството — 6 281,69 лв.
Адвокатско възнаграждение — 5 640 лв.
Съгласно Решение №114/01.12.2020 г на Районен съд -Девня е подтвърдено НП № 0000003407- 16/07.08.2020 на Директора на РИОСВ Варна , с което на „Екосейф“ ООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 7000 лв.
Девня не е град на боклука!!!
Ние, гражданите от Сдружение „Дишай, Девня“ няма да допуснем тези фирми да замърсяват въздуха в града и околностите. На територията на Община Девня се отчита концентрация на химически предприятия и производствени обекти/инсталации за отпадъци! Да се прекратят инвестиционите предложения за инсинератори! Да има строг контрол на замърсителите, а не както досега само на хартия. Да се СПРЕ ВНОСА НА ОТПАДЪЦИ ЗА ИЗГАРЯНЕ!
Инвестиционното намерние на фирма „Екосоник“ ЕООД се предвижда да бъде реализирано на територия близка до жилищна такава! Предвидените в ИП на Екосоник ЕООД образуване на диоксини и фурани при изгарянето на различни видове опасни и неопасни отпадъци са канцирогенни, които се получават в следствие на промишлени процеси, свързани с изгаряне на отпадъци. В съседство и най-близко разположени са кв. Химик и кв. Гъбена махала, върху които ще окаже сериозно и опасно за живота и здравето на жителите му въздействие, вследствие изгарянето в съседство на опасни и неопасни отпадъци.
Освен това близко до ИП се намира т.нар. вододайна зона на ВиК-Девня, която към момента захранва с питейна вода близките населени места и областния град Варна. Има опасност от замърсяване на надземни и подземни води, поради съседството на ИП до ВиК Девня и Рибарниците и река Девненска. В същия район се намира и стадион Девня. В близост е и ДКЦ – Девня.
Ние, гражданите на Девня, имаме право на здравословни условия на живот и бъдеще за нашите деца! Категорично възразяваме срещу реализирането на това инвестиционно намерение и ще предприемем всички допустими от закона действия за недопускането му!
С уважение:
Ваня Захариева,
председател на гражданско сдружение „Дишай, Девня“
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2021/03/158301279_3745227548888820_3183107321702275153_o.jpg13131969violetahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngvioleta2021-07-02 14:05:242021-07-02 14:05:24Становище на Дишай, Девня срещу изграждане на инсталация за изгаряне на отпадъци в района на Девня
В одобреният преди три седмици Интегриран план в областта на енергетиката и климата на Република България 2021-2030 са събрани и анализирани подробни дании за транспортната система. Както коректно бе записано в проекта, климатичните проблеми в транспортния сектор на Р България са основно свързани с: „той е един от най-големите емитери на ПГ, бележещ постоянен растеж, но до голяма степен пренебрегван до скоро по отношение на влиянието му върху изменението на климата” (стр.11) „От 1991 г. насам консумацията на гориво непрекъснато се увеличава главно поради автомобилния транспорт.” (стр. 132) „През 2012-2016 г. енергийното потребление се увеличава по-значително в сектор „Транспорт“- с 16.6% за целия разглеждан период.” (стр.141) „Ниските темповете на намаляване на КЕИ от 2012 г. до 2016 г. се дължат на … увеличаване броя и използването на личните автомобили за сметка на другите поенергоефективни видове транспорт, недобро техническо състояние на голяма част от автомобилния парк и все по-продължителни и мащабни задръствания в големите градски центрове, където е съсредоточен автомобилния трафик.” (стр. 142) „През 2017 г. сектор Транспорт е с дял от 34% в крайното потребление на енергия, като запазва формиралата се през последните десет години позиция на водещ сектор в крайното потребление на енергия.” (стр. 150) „Вносът на нефт и природен газ се осъществява основно от Руската федерация. В случай на внезапни прекъсвания на доставките за по-дълъг период това би въздействало негативно във всички сфери на българската икономика, в т.ч. на транспорта и др.” (стр. 152)
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2021/04/megaphone-2547198_1280.jpg8531280violetahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngvioleta2021-04-12 20:45:032022-01-21 12:37:48Становище относно: Проект на ОП „Транспортна свързаност“ 2021-2027 и подход на Работната група
За пълноценна оценка на настоящата процедура и подход би трябвало най-напред да оценим проблемите и недостатъците на процедурата и продукта на предишната ЕО на ОПТТИ 2014-2020 Целта на Екологичната оценка е осигуряването на високо ниво на защита и опазване на околната среда, допринасяне за постигането на екологичните съображения в процеса на подготовка и одобряване на ОПТТИ. Общата цел на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014- 2020 г., както и на Оперативна програма „Транспорт” 2007-2013 г., е „Развитие на устойчива транспортна система”. Общата цел на програмата отговаря на тематична цел № 7 „Насърчаване на устойчивия транспорт и отстраняване на „тесните места” в ключовите мрежови инфраструктури”. Специфичните цели са „Повишаване качеството на железопътната инфраструктура и привличане на пътнически и товарен трафик за интегрирано развитие на транспортната мрежа на страната, като част от Трансевропейската транспортна мрежа”, „Отстраняване на тесните места по пътната мрежа за постигане на интегрирано развитие на пътната транспортна мрежа на страната, като част от “основната” Трансевропейска транспортна мрежа“, „Изграждане на устойчива мултимодална градска мобилност (нисковъглеродни градски транспортни системи) за повишаване на ефективността на използването на транспорта и транспортната инфраструктура” и „Повишаване на ефективността, безопасността и опазването на околната среда при използването на транспорта и транспортната инфраструктура“.
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2021/04/balloon-1014411_1280.jpg8531280violetahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pngvioleta2021-04-12 20:41:362022-01-21 12:37:16Становище относно: Доклад за екологична оценка на проекта на програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. на Екологично сдружение За Земята
https://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.png00e.tashevahttps://www.zazemiata.org/wp-content/uploads/2018/02/zzlogo.pnge.tasheva2021-04-05 16:38:442024-04-22 13:51:18Годишен описателен и финансов отчет за 2018 г. на екологично сдружение За Земята
Този сайт използва бисквитки. Запознайте се с Политиката ни за поверителност като натиснете бутона "ПОВЕЧЕ". ПриемамПолитика на поверителност
Политика за поверителност
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.