,

7-те стъпки за създаване на зони с ниски емисии

Зоните с ниски емисии (ЗНЕ) набират скорост през последните години, разпространявайки се все повече в Европа. Според Clean Cities Campaign и въз основа на данните на Sadler Consultants, 228 ЗНЕ са били активни през 2019 г., 320 са действащи през юни 2022 г. и 507 ще са въведени към 2025 г. Техните цели, степен на амбициозност, размер, обхват и стъпки на въвеждане във времето варират в зависимост от местния и националния контекст, което означава, че няма универсална формула.

Но има принципи и подходи, които могат да бъдат приложени към всяка ЗНЕ, за да бъде тя ефективна. Този доклад обобщава основните елементи, които определят успеха на зоните с ниски емисии въз основа на преглед на литературата, примери за най-добри практики и насоки, предоставени от експертни групи като градовете от групата C40 или финансирани от ЕС проекти, като ReVeAL.

Запознайте се със 7-те стъпки за създаване на зони за ниски емисии, извлечени от успешния опит на водещите в тази сфера градове в Европа:

BG_The 7 steps to create effective low-emission zones

Тенденции в развитието на зоните с ниски и нулеви емисии в Европа

Зоните с ниски емисии (ЗНЕ), които регулират достъпа до градските райони въз основа на eмисиите от МПС, са една от основните мерки за чист въздух в европейските градове. Те са доказали ефективността си за ограничаването на замърсяването на въздуха, а като вторичен ефект от най -строгите схеми е цялостно намаляване на трафика по пътищата и стимулиране на местната икономика. Първите ограничения от подобен тип са въведени преди две десетилетия, но ЗНЕ отбелязаха особено силен растеж след приемането на директивата на ЕС за качеството на въздуха през 2008 г., скандала Дизелгейт през 2015 г. и последвалите съдебни дела, заведени от гражданското общество.

Нов анализ на най-изчерпателната база данни за зони с ниски емисии в ЕС-27, Великобритания и Норвегия показва, че има устойчив импулс и нова вълна от зони с ниски емисии е в ход.

Запознайте с интересните данни, графики и тенденции за зоните с ниски и нулеви емисии от транспорта в този доклад на Кампанията за чисти градове (Clean Cities Campaign):

BG_The development trends of low-emission and zero-emission zones in Europe

Petar Stoyanov
,

Становище по Наредба за Зони с ниски емисии на Столична община

На 16 юни Столична община (СО) обяви обществена консултация по свой проект за Наредба за създаване на зони с ниски емисии (ЗНЕ) на вредни вещества и намаляване на източниците на замърсяване на атмосферния въздух на територията на общината. Консултацията приключи на 18.07.

За Земята участвахме активно и в Програмния съвет на СО към Програмата за качество на въздуха, предхождащ обществената консултация. Още в рамките на неговата работа изразихме негативни позиции, както към съдържанието, така и към процеса на създаването на Наредбата и включените в нея Зони с ниски емисии за транспорт, включително с две становища в рамките на съвета.

Според нас предложените зони са неамбициозни, недобре обосновани и изработени без широк обществен дебат. В този им вид За Земята не подкрепя въвеждането на ЗНЕ и призовава за отлагане на планираното ѝ за 21 юли приемане от Столичен Общински Съвет до есента, като Общината използва времето до тогава за реално консултиране с гражданите и отстраняване на слабостите в настоящото предложение. Вижте подробности в нашето Становище.

,

Има ли замърсяване на въздуха в София с азотен диоксид?

Темата за качеството на въздуха в София най-често се свързва със замърсяването с фини прахови частици (ФПЧ). Този аспект е вече добре познат, както на експертите, така и на голяма част от обществото. В същото време не се говори публично за замърсяването с азотен диоксид (NO2), тъй като според официалните данни нивата му са в нормите.

Резултатите от измервания на За Земята за 2021 г., които публикуваме в този доклад, обаче, показват, че замърсяването с азотен диоксид е реален проблем за София и гражданите са изложени дългосрочно на нездравословно високи нива. В 19 от 27 точки измерихме средногодишни концентрации над законовата норма. Най-сериозно засегнати са тези, които прекарват повече време близо до натоварени пътища, защото проблемът се наблюдава основно в близост до места с интензивен трафик на моторни превозни средства. Това не е изненадващо,
тъй като основният източник на замърсяване на въздуха с азотен диоксид в градовете по принцип са автомобилите с двигатели с вътрешно горене. София не прави изключение.

Научете повече от доклада!

Данни от измерванията в табличен вид, може да намерите тук.

POSITION PAPER on the revision of the Ambient Air Quality Directives

POSITION PAPER of environmental, health, children’s, women’s organisations and citizens’ groups in response to the public consultation ending 16.12.2021 on the revision of the Ambient Air Quality Directives (2008/50/EC – “the Directive” and 2004/107/EC)

We the undersigned 15 organisations and citizens’ groups from Bulgaria submit the following position paper in response to the public consultation on the revision of the Ambient Air Quality Directives (AAQDs) and in support of the efforts of the environmental umbrella NGOs in Brussels.

Air pollution is not only the number one environmental health risk in the 41 European countries with an estimated 440 000 premature deaths in 2019, but one of the leading environmental and health problems 1 in Bulgaria as well. With around 12 000 premature deaths relative to its smaller population Bulgaria is among the countries in the European Union suffering the most from air pollution. Air pollution causes both chronic and serious diseases such as asthma, cardiovascular problems and lung cancer.

Bulgaria is behind in meeting the current EU air quality standards and is still breaching the limit values for certain pollutants such as PM10, PM2.5, SO2 and NO2. As a result there has been a ruling from 2017 of the Court of Justice of the European Union on breaching PM10 limits and several pending infringements, including one on insufficient enforcement of the 2017 CJEU decision. Clearly Bulgaria has problems in implementing the clean air legislation since many of these limits had to be respected a decade ago.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

, ,

Становище по ОП „Транспортна свързаност“ 2021-2027

Анализът на работата и резултатите от Оперативна програма „Транспортна свързаност“ показва, че стандартите са занижени спрямо процедурата по ОП „Транспортна инфраструктура“ 2014-2020.

Развитието на модерна мобилност в България е възпрепятствано от редица стратегически пороци, които продължават да пречат за реализирането на безопасен и екологичен транспортен модел.

Това ще бъде третата 7-годишна програма, която цели подобряване на ЖП връзките с Турция, Македония и Сърбия. Изненадващо са изключени двете държави-членки на ЕС, с които граничим – Гърция и Румъния, в противоречие с транспортните цели на ЕС и стратегическите приоритети на европейското финансиране.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

Становището преведено на английски, може да видите тук

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

българия и качеството на въздуха
,

България и насоките за качеството на въздуха на Световната здравна организация

Световната здравна организация (СЗО) публикува нови насоки за качеството на въздуха на 22.09.2021 г. Те описват нива на концентрациите на замърсяване на въздуха, с които да бъде намалено отрицателното му въздействие върху здравето. Последните насоки бяха актуализирани преди това през 2005 г.

В доклада сме представили старите и новите насоки на СЗО, като сме направили и сравнение с националните норми в България. Включили сме и информация относно здравните ефекти в световен и национален план според различни източници, както и препоръки към властите за справяне с проблема с мръсния въздух и неговото негативно влияние върху здравето.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

Декларация за правото да дишаме чист въздух

Граждански сдружения се обединиха в обща декларация, адресирана до отговорните институции в България с искане за адекватни мерки срещу замърсяването на въздуха по повод Международния ден за чист въздух  (7-ми септември) и в подкрепа на организираните протести в страната под надслов „Искаме чист въздух, искаме здраве!“.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
,

Становище на Дишай, Девня срещу изграждане на инсталация за изгаряне на отпадъци в района на Девня

Изх. № 05/22.06.2021 г.                                        

                                                                                     

До г-н  Асен Личев,

Министър на  на околната среда и водите

Копие:  До Омбудсмана на Република България

              До Директора на РИОСВ Варна

              До Кмета на Община Девня

                                                                                    

 

Писмо-възражение

От Сдружение с нестопанска цел в обществена полза “Дишай, Девня” – гр. Девня, ул. „Райко Даскалов“ 50, ЕИК  205977639

Във връзка с Инвестиционно предложение на Екосоник ЕООД, ЕИК 205108996, гр. София – “Изграждане на инсталация за термично третиране на отпадъци с оползотворяване на енергия” в поземлен имот  с идентификатор № 20482.124.704 по КККР на гр.Девня, община Девня, област Варна. /ИП е публикувано на 21.06.2021г на официалния сайт на община Девня/

Уважаеми г-н Личев ,

Ние, от гражданско сдружение „Дишай, Девня”, възразяваме категорично СРЕЩУ ИП “Изграждане на инсталация за термично третиране на отпадъци с оползотворяване на енергия”.

От  „град на голямата химия“ в последните 3 години Девня е превърнат в „град на боклука“.

Тъжната нова история на града ни накратко:

Още през м. август 2018 г. жителите на Община Девня изразиха гражданската си позиция чрез подписка и заявиха, че не са съгласни с изграждането и функционирането на Мобилна инсталация за термично третиране на опасни и неопасни отпадъци заложено в Инвестиционното предложение на фирма „ВИ ПИ Екосолюшънс” ООД и Инвестиционното намерение на фирма „Денипо ЕООД“ за изграждане на завод за нисковакуумна деструкция на излезли от употреба автомобилни гуми.

През 2019 г., мобилният инсинератор на фирма „Ви Пи Екосолюшънс“, има нов собственик – фирма „ЕкоСейф“ ООД с управител  Станислава Евтимова. РИОСВ гр. Варна издаде разрешително  03-ДО-666-00/23.08.2019 г. на фирма „Екосейф“ ООД  да изгаря опасни и неопасни отпадъци.

През месец януари 2020г гражданско сдружение „Дишай, Девня“, граждани от Варна, Девня и околни населени места възразиха срещу Уведомление за изменение на инвестиционно предложение на фирма „ЕкоСейф“ ООД:  ”Увеличаване капацитета на предвидените за изгаряне в инсталацията за термично третиране опасни (ОО) и неопасни отпадъци (НО), включване на нови кодове отпадъци“, в това число и опасни като азбест, нефтопродукти, твърди отпадъци от пречистване на газове, съдържащи опасни вещества, маслени филтри, спирачни и антифризнин течности и др.

През февруари 2020 год. възразихме срещу поредното инвестиционно намерение свързано с отпадъци: „Производство на ел.енергия от преработка на биоотпадъци, пластмасови опаковки от бита и промишлеността“ на фирма „ЕМ-ЕН“ ООД гр. Варна.

Последва ново Инвестиционно предложение, свързано с отпадъци: Площадка за събиране и временно съхранение на неопасни отпадъци преди предаване за оползотворяване или обезвреждане“ в имот край с. Падина, общ. Девня с възложител „ ОН Енерджи“ ЕООД.

През март 2021 в писмо с  Изх. № 4/23.03.2021 г.  до Министъра на МОСВ, до Омбудсмана на Република Българи, до Директора на РИОСВ – Варна, до Кмета на Община Девня, до Председателя на Общински съвет – Девня възразихме с  срещу ново на ИП срещу ИП ”Монтаж на технологично оборудване за обработка и автоклавиране на опасни отпадьци от лечебни заведения“ на ЕООД, ЕИК 205108996 в поземлен имот с идентификатор 20482.124.701 по КККР на гр. Девня, община Девня, област Варна.

По време на въведеното у нас извънредно положение през месец март 2020 год. граждани и еколози се обявиха срещу опасното горене на пестициди в страната и то при това без обществена поръчка и само на 300 метра от жилищни блокове. Публичният регистър на лицата, притежаващи документи за извършване на дейности с отпадъци показва, че две фирми имат разрешение за изгаряне на пестициди. И двете разрешения за тази дейност са издадени от РИОСВ-Варна. Едната от фирмите е „ЕкоСейф“ ООД с упавител Станислава Евтимова. 

На 8март 2021г граждани от сдужение „Дишай, Девня“ и еколози от екологично сдружение „За Земята“ внесохме в Министерство на Околната среда и водите Отворено писмо с входящ номер 48-00-156 / 04.03.2021 г. с предложения за ефективно оползотворяване на отпадъците, срещу инсинераторите в България и за пълна промяна в управлението на отпадъците.

На 8.03.2021 г гражданските сдружения „Дишай, Девня“ и „За Земята“ организираха протестно шествие срещу изгарянето на отпадъци в България и мръсния въздух. То тръгна от Министерство на здравеопазването и стигна до Министерство на околната среда и водите.

Гражданско сдружение „Дишай, Девня“ организира през 2021г пътуваща фотоизложба „ Малки истории за хората и комините на Девня“, която разказва в снимки историята на това индустриално градче и борбата на гражданите му за чист въздух. През март 2021 изложбата бе изложена в Дом на киното / гр.София, а в момента фотокартините са показани в Регионална боблиотека/гр. Добрич. Изложбата ще „спре“ в градове в Бълария и в чужбина, в международни институции и институти, свързани с опазване на околната среда и със защита на гражданските права.

Днес ние категорично възразяваме срещу поредното Инвестиционното намерение за горене на отпадъци в град Девня: това на фирма „Екосоник“ ЕООД – “Изграждане на инсталация за термично третиране на отпадъци с оползотворяване на енергия” в поземлен имот в град Девня.  Фирмите „Екосоник“ ЕООД и „ЕкоСейф“ ООД са регистрирани на един и същи адрес в град София и са с един и същи управител – г-жа Станислава Евтимова.

Със  Заповед № 1002-142/24.03.2021г на кмета на Община Девня за предоставяне на достъп до обществена информация е видно, че Фирма „ЕкоСейф” ООД  има задължения към община Девня по изпълнително дело, както следва:

Законна лихва за периода 24.01.2020 г. до 10.07.2020 г. — 14 084,46 лв.

Държавна такса за разноски по производството — 6 281,69 лв.

Адвокатско възнаграждение — 5 640 лв.

Съгласно Решение №114/01.12.2020 г на Районен съд -Девня е подтвърдено НП № 0000003407- 16/07.08.2020 на Директора на РИОСВ Варна , с което на „Екосейф“ ООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на 7000 лв.

Девня не е град на боклука!!!

Ние, гражданите от Сдружение „Дишай, Девня“ няма да допуснем тези фирми да замърсяват въздуха в града и околностите. На територията на Община Девня се отчита  концентрация на  химически предприятия и производствени обекти/инсталации за отпадъци! Да се прекратят инвестиционите предложения за инсинератори! Да има строг контрол на замърсителите, а не както досега само на хартия. Да се СПРЕ ВНОСА НА ОТПАДЪЦИ ЗА ИЗГАРЯНЕ!

Инвестиционното намерние на фирма „Екосоник“ ЕООД се предвижда да бъде реализирано на територия близка до жилищна такава! Предвидените в ИП на Екосоник ЕООД образуване на диоксини и фурани при изгарянето на различни видове опасни и неопасни отпадъци са канцирогенни, които се получават в следствие на промишлени процеси, свързани с изгаряне на отпадъци. В съседство и най-близко разположени са кв. Химик и кв. Гъбена махала, върху които ще окаже сериозно и опасно за живота и здравето на жителите му въздействие, вследствие изгарянето в съседство на опасни и неопасни отпадъци.  

Освен това близко до ИП се намира т.нар. вододайна зона на ВиК-Девня, която към момента захранва с питейна вода близките населени места и областния град Варна. Има опасност от замърсяване на надземни и подземни води, поради съседството на ИП до ВиК Девня и Рибарниците и река Девненска. В същия район се намира и стадион Девня. В близост е и ДКЦ – Девня.

Ние, гражданите на Девня, имаме право на здравословни условия на живот и бъдеще за нашите деца! Категорично възразяваме срещу реализирането на това инвестиционно намерение и ще предприемем всички допустими от закона действия за недопускането му!

С уважение:

Ваня Захариева,

председател на гражданско сдружение „Дишай, Девня“

 Възражение-Изх-Nr-5-22.6.2021 (1)

, ,

Становище относно: Проект на ОП „Транспортна свързаност“ 2021-2027 и подход на Работната група

В одобреният преди три седмици Интегриран план в областта на енергетиката и климата на Република България 2021-2030 са събрани и анализирани подробни дании за транспортната система. Както коректно бе записано в проекта, климатичните проблеми в транспортния сектор на Р България са основно свързани с:  „той е един от най-големите емитери на ПГ, бележещ постоянен растеж, но до голяма степен пренебрегван до скоро по отношение на влиянието му върху изменението на климата” (стр.11)  „От 1991 г. насам консумацията на гориво непрекъснато се увеличава главно поради автомобилния транспорт.” (стр. 132)  „През 2012-2016 г. енергийното потребление се увеличава по-значително в сектор „Транспорт“- с 16.6% за целия разглеждан период.” (стр.141)  „Ниските темповете на намаляване на КЕИ от 2012 г. до 2016 г. се дължат на … увеличаване броя и използването на личните автомобили за сметка на другите поенергоефективни видове транспорт, недобро техническо състояние на голяма част от автомобилния парк и все по-продължителни и мащабни задръствания в големите градски центрове, където е съсредоточен автомобилния трафик.” (стр. 142)  „През 2017 г. сектор Транспорт е с дял от 34% в крайното потребление на енергия, като запазва формиралата се през последните десет години позиция на водещ сектор в крайното потребление на енергия.” (стр. 150)  „Вносът на нефт и природен газ се осъществява основно от Руската федерация. В случай на внезапни прекъсвания на доставките за по-дълъг период това би въздействало негативно във всички сфери на българската икономика, в т.ч. на транспорта и др.” (стр. 152)

ZaZemiata_ОПТС

 

, ,

Становище относно: Доклад за екологична оценка на проекта на програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. на Екологично сдружение За Земята

За пълноценна оценка на настоящата процедура и подход би трябвало най-напред да оценим проблемите и недостатъците на процедурата и продукта на предишната ЕО на ОПТТИ 2014-2020 Целта на Екологичната оценка е осигуряването на високо ниво на защита и опазване на околната среда, допринасяне за постигането на екологичните съображения в процеса на подготовка и одобряване на ОПТТИ. Общата цел на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014- 2020 г., както и на Оперативна програма „Транспорт” 2007-2013 г., е „Развитие на устойчива транспортна система”. Общата цел на програмата отговаря на тематична цел № 7 „Насърчаване на устойчивия транспорт и отстраняване на „тесните места” в ключовите мрежови инфраструктури”. Специфичните цели са „Повишаване качеството на железопътната инфраструктура и привличане на пътнически и товарен трафик за интегрирано развитие на транспортната мрежа на страната, като част от Трансевропейската транспортна мрежа”, „Отстраняване на тесните места по пътната мрежа за постигане на интегрирано развитие на пътната транспортна мрежа на страната, като част от “основната” Трансевропейска транспортна мрежа“, „Изграждане на устойчива мултимодална градска мобилност (нисковъглеродни градски транспортни системи) за повишаване на ефективността на използването на транспорта и транспортната инфраструктура” и „Повишаване на ефективността, безопасността и опазването на околната среда при използването на транспорта и транспортната инфраструктура“.

Stanovishte ZZ OPTS

, , , , , ,

Годишен описателен и финансов отчет за 2018 г. на екологично сдружение За Земята

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Свали

 

, , , , , ,

Годишен описателен и финансов отчет за 2019 г. на екологично сдружение За Земята

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

,

Становище по проект на Програма за качество на въздуха на София 2021-2026

На 18.12.2020 г. За Земята подадохме Становище по проекта на „Комплексна програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на Столична община за периода 2021-2026 г.“ (Програмата) в рамките на обществената консултация. То беше подкрепено от сдруженията Велоеволюция, Въздух за здраве, Горичка, „Грийнпийс“ – България, За Земята – достъп до правосъдие, Спаси София и WWF България

Документът се състои от 3 части, които можете да видите тук:

Становище

АНЕКС I “Допълнителни препоръки към Програма за управление на качеството       на атмосферния въздух на Столична община за периода 2021-2026 г.”

АНЕКС II „Препоръки по мерките, изложени в Приложение № 15 – План за действие към комплексната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух на територията на СО за периода 2021-2026 г.“

 

 

Анализ на данни за нивата на азотен диоксид в София

Замърсяването на въздуха е най-големият екологичен риск за здравето на хората в Европа според Европейската агенция за околната среда. Основните замърсители, които се цитират са фините прахови частици (ФПЧ), азотен диоксид, в по-малка степен озон и други. Поради продължаващото замърсяване в немалко страни, ЕС започна сериозно не само да обръща внимание на проблема, но и да настоява за по-ефективни и бързи мерки прилагани от страните членки. Срещу редица държави стартираха наказателни процедури за непостигане на нормите заложени в европейското законодателство. В някои случаи процедурите са в Съда на Европейския съюз, а в случая с България дори има осъдително решение от 5 април 2017 г. заради систематичното замърсяване на въздуха с ФПЧ.

Diffusion_tubes_Sofia_NO2_2019-2020_final

Замърсяването на въздуха и човешкото здраве

Екологично сдружение “За Земята” започва серия научни публикации, представящи на разбираем език влиянието върху различни аспекти на живота ни, което има качеството на въздуха. Първата е посветена на една от най-важните теми и е озаглавена “Замърсяването на въздуха и човешкото здраве”. Тя използва данни от редица научни публикации и изследвания на Американската колегия на пулмолозите, Световната здравна организация и уважавани университети. 

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
,

Резултати от социологическо проучване за замърсяването на въздуха и COVID-19

Нашите партньори от Clean Air Fund възложиха проучване на общественото мнение на YouGov в някои от ключовите за тях страни. В този доклад представяме резултатите от него за България.

Според изследването българите разбират сериозния ефект от замърсяването на въздуха и го поставят като водещ фактор за общественото здраве пред редица други.

Повечето от респондентите смятат, че живеещите в силно замърсени райони биха се възстановили по-трудно при преболедуване от COVID-19. Голяма част от респондентите са забелязали подобрение на качеството на въздуха след началото на кризата с вируса.

Почти всички българи смятат, че качеството на въздуха в населените места, в които живеят трябва да се подобри и изразяват подкрепа за редица мерки в тази посока. Топ 3 от тях са: стимули за използване на по-чисти форми на транспорт, подобряване на обществения транспорт и стимули за домакинствата да използват по-чисти горива за отопление и готвене.

Докладът с данни за България на английски език може да прочетете тук.

Пълният доклад на английски език за всички страни и с анализ на данните може да прочетете тук.

Зони с ниски емисии от транспорта. Проучване на международния опит и изводи за София

Нуждата от въвеждане на зони с ниски емисии (ЗНЕ) от транспорта в София, както и в други големи български градове, е продиктувана от наднормените нива на фини прахови частици и азотен диоксид в атмосферния въздух, с които общините не могат да се справят години наред. Съществена част от емисиите, които допринасят за високите нива на замърсяване, се отделят именно от транспорта, затова трябва да проучваме и прилагаме изпитани мерки за разрешаване на проблема, които адресират точно този източник. Такава е възможността, която предлагат ЗНЕ. Вижте подробното проучване в PDF файла.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
, ,

Становище от Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“ – България Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда с No 054-01-11

Със Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда с № 054-01-11, внесен на 14.02.2020 г. („ЗИД ЗООС“) се предвижда задължителното извършване на оценка за въздействието върху околната среда („ОВОС“) за инвестиционни предложения за обезвреждане на неопасни отпадъци чрез изгаряне или съвместно изгаряне по смисъла на Закона за управление на отпадъците, както и за експериментално горене на опасни и неопасни отпадъци.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

,

Отворено писмо относно Закон за мерките по време на извънредното положениe и изгарянето на пестициди на територията на страната

От името на Коалиция „За да остане природа в България“ изразяваме несъгласие да се извършват дейности по обезвреждане на пестициди на територията на страната.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

, , , , ,

Наръчник на младия активист

Ако си мечтал да разрешиш някой екологичен конфликт, да спреш експлоатацията на хората и природата, да даваш пример за природосъобразен и равнопоставен живот на нашата планета, да помагаш на близки или далечни хора, жертви на екологична несправедливост; ако някъде в теб гори пламъка на революцията, то чети, учи се и бъди като нас! Още един За Земята!

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download

,

Удовлетвореност на бенефициентите по пилотна програма за подмяна на уреди в Нови Искър

За Земята и „Грийнпийс“ – България изготвихме през 2017 г. предложение за създаване на национални и общински програми за подмяна на неефективните и замърсяващи форми на битово отопление. Идеята беше приета и доразвита от Столична община (СО) и се превърна в пилотната програма (Програмата), която е обект на това изследване. Тя имаше за цел да извърви пътя на обществена поръчка и да тества потребителската удовлетвореност на извадка от бенефициенти, преди да се премине към мащабно възпроизвеждане на инициативата. От За Земята участвахме с обратна връзка към СО при планирането и при провеждането на пилотната програма.

Вижте представянето на доклада тук , а целият доклад – тук.

,

Плакати за вредните ефекти от изгарянето на дърва за отопление и възможните действия за предотвратяването им

Позиция по Наредба за изискванията и контрола върху дървесината, която се използва за битово отоплениe

Снимка: @PippilotaM

На 07.10.2019 г. в Държавен вестник беше публикувана Наредба за изискванията и контрола върху дървесината, която се използва за битово отоплениe (Наредбата) и на тази дата повечето текстове в нея влязоха в сила. Тя беше създадена, за да намали емисиите на фини прахови частици от битовото отопление в общините с наднормено замърсяване по този показател. С нея Министерство на земеделието, храните и горите определи, че домакинствата в общини с наднормено замърсяване с ФПЧ ще имат право да горят само дървесина с абсолютна влажност до 30%, която не е боядисвана, обработвана с лакове и т.н. Въвеждат се и изисквания за домакинствата относно начина на съхранение на дървата за огрев.

Според нас Наредбата няма да допринесе за подобряване на качеството на въздуха поради съществени и фундаментални проблеми в нея и гражданите ще продължим да търпим вредните за здравето ни ефекти от мръсния въздух. Основните причини за това са, че няма изисквания към бизнеса, а само към гражданите, липсват възможност за реален контрол и санкции за нарушителите.

Повече подробности може да видите в нашата позиция по Наредба за дървесината.

,

Отопление с дърва – устойчиво и чисто?!

За български субтитри натиснете в долния десен ъгъл иконката за Опции (Settings)→Субтитри (Subtitles)→Български (Bulgarian)

Становище на ЕС За Земята и „Грийнпийс“ – България по Проект за Наредба за изменение и допълнение на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 12 от 15 юли 2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух

На 07.08.2019 г.  Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България подадохме Становище по Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 12 от 15 юли 2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух.

Можете да се запознаете с текста му тук.

Страницата на обявата за обществената консултация, включително с текстовете на Проекта за Наредба, мотивите към тях и подадените становища, може да намерите тук.

,

ТРАНСПОРТЪТ и замърсяването на въздуха в София

Докладът търси причините за замърсяването на въздуха в София с фини прахови частици и азотен диоксид от транспорта, анализира същността на проблема и дава насоки за решаването му.

Ако искате да прочетете доклада, натиснете тук.

,

Какво мислят хората за отоплението с твърди горива? Резултати и изводи от национално представително проучване на За Земята

В опит да попълним част от липсващата информация, свързана с битовото отопление с твърди горива от За Земята възложихме Национално представително проучване, което беше извършено от Маркетлинкс през месец септември 2018 г. Настоящият доклад е базиран на данните от него.

Основната цел на изследването е да проучи нагласатана гражданите за смяна на вида отопление, който ползват, и да се подпомогнат институциите при разработването на мерки в тази посока, подкрепени от съответни финансови механизми към тях.

Фокусът на изследването е върху отоплението с дърва и въглища, като се оценява какво е важно и необходимо за хората, за да преминат към по-чисто отопление. Представено е и разбирането на гражданите за връзката между отопление с дърва и въглища  и неговото въздействие върху здравето и качестовото на въздуха, както и основна информация с какво се отопляват хората в страната.

Прочетете доклада тук  (настоящата версия е с отстранени грешки и затова се отличава от първоначално качената. Извиняваме се за причиненото неудобство!).

,

Доклад Зони с ниски емисии за битово отопление – необходимата мярка за чист въздух

 

Доклад Зони с ниски емисии за битово отопление - Проучване на международния опит и изводи за България

Доклад Зони с ниски емисии за битово отопление.

В търсене на решения на обществения проблем с лошото качество на атмосферния въздух, и в частност с наднормените нива на ФПЧ, Екологично сдружение За Земята представя една слабо коментирана у нас практика – създаването на зони с ниски емисии за битово отопление с твърдо гориво. Мярката е изследвана в независимо проучване (това да е линк към доклада) с примери и резултати от няколко държави (Полша, Обединеното Кралство, Италия и други) и изводи за нуждата от прилагането и у нас.

Прочетете доклада тук.

,

Филтър на всеки комин? Проучване на международния опит и приложимостта му в България

Отново е сезонът на мъглите и инверсиите, отново България диша мръсен въздух с наднормени нива на фините прахов частици (ФПЧ). Все по-често чуваме от управляващите и медиите за филтри на комини, които ще помагат за намаляване на замърсяването. В тази връзка Екологично сдружение За Земята поръча независимо проучване на опита и резултатите от ползването им за намаляване на ФПЧ от битово отопление на твърди горива в няколко държави с изводи за очакваната им ефективност у нас.
Вижте проучването тук