
Зелената сделка е новата стратегия за развитие на европейския съюз
Време е да разберем какво предстои, за да се включим навреме във вълната, която може да доведе до безпрецедентен скок на икономиката ни.
Време е да разберем какво предстои, за да се включим навреме във вълната, която може да доведе до безпрецедентен скок на икономиката ни.
Правителството даде срок до края на ноември 2020 г. за коментари по черновата на Национален план за възстановяване и устойчивост. Планът е представен на strategy.bg със срок за консултация до 29.11.2020 г.
Становище на За Земята (ЗЗ) върху първи вариант на Национален план за възстановяване и устойчивост –
ZZ_Komentari_Plan_za_vuzstanovyane
Резюме на Становище на ЗЗ върху първи вариант на Национален план за възстановяване и устойчивост –
Full position of ZZ on the draft of National Recovery and Resilience Plan – ZZ_Position_NRRP_ENG
Resume of ZZ position on the draft of National Recovery and Resilience Plan – ZZ_Position_NRRP_Resume_ENG
Становището е подготвено със съдействието на Minor Foundation/ Supported by the Minor Foundation for Major Challenges
Замърсяването на въздуха е най-големият екологичен риск за здравето на хората в Европа според Европейската агенция за околната среда. Основните замърсители, които се цитират са фините прахови частици (ФПЧ), азотен диоксид, в по-малка степен озон и други. Поради продължаващото замърсяване в немалко страни, ЕС започна сериозно не само да обръща внимание на проблема, но и да настоява за по-ефективни и бързи мерки прилагани от страните членки. Срещу редица държави стартираха наказателни процедури за непостигане на нормите заложени в европейското законодателство. В някои случаи процедурите са в Съда на Европейския съюз, а в случая с България дори има осъдително решение от 5 април 2017 г. заради систематичното замърсяване на въздуха с ФПЧ.
Проф. Георги Касчиев
От години българските правителства поддържат корупционния проект АЕЦ Белене, след похарчени от държавния бюджет над 3 милиарда лева не е потърсена отговорност на никого за тази огромна кражба. Разбира се корупционните схеми са невъзможни без потъпкването на законите от представители на управляващите. Именно това е темата на анализа на проф.Касчиев : Критичен анализ на върховенството на закона в процеса на лицензиране на АЕЦ Белене.
Екологично сдружение “За Земята” започва серия научни публикации, представящи на разбираем език влиянието върху различни аспекти на живота ни, което има качеството на въздуха. Първата е посветена на една от най-важните теми и е озаглавена “Замърсяването на въздуха и човешкото здраве”. Тя използва данни от редица научни публикации и изследвания на Американската колегия на пулмолозите, Световната здравна организация и уважавани университети.
ДО: Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ: Г-Н ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР – ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-ЖА ТЕМЕНУЖКА ПЕТКОВА
МИНИСТЪР НА ЕНЕРГЕТИКАТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-Н ЕМИЛ ДИМИТРОВ
МИНИСТЪР НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Относно: Призив към министър-председателите на страните от Централна и Източна Европа (Чехия, Словакия, Унгария, Полша, Румъния, България) преди EUCO 15/16 октомври
Уважаеми господа министър-председатели,
С настоящия призив бихме искали да се обърнем към вас преди Европейския съвет на 15- 16 октомври, който ще бъде решаващ за европейските климатични цели и зеленото възстановяване на икономиките в нашите страни.
Несъмнено поради общото си историческо развитие в последните десетилетия, страните от Централна и Източна Европа се сблъскват със сходни предизвикателства пред икономическото и екологичното си развитие – като наследството от постсоциалистическата ера и колапса на тежката индустрия, както и необходимостта от значителни инвестиции.
Например повече от 50% от публичните инвестиции в Унгария идват от фондове на политиката за сближаване, а в България малко под 50%: https://cohesiondata.ec.europa.eu/Other/-of-cohesion-policy-funding, които да направят възможни структурните трансформации, така необходими за осъществяването на амбициозните климатични действия в съответствие с Парижкото споразумение. Макар в момента нашите държави да реагират по различен начин на кризата с COVID-19 и на европейската инициатива за зелено развитие, основният интерес на нашите общества остава много сходен. През последните шест месеца на пандемията стотици хиляди граждани, експерти, учени, активисти и артисти на гражданското общество и т.н. призоваха за икономическо и социално обновяване, основано на общочовешки и европейски ценности, включващо и осъзнаване на проблемите с климата на национално и европейско ниво.
С настоящия апел бихме искали да подсилим тези по-ранни инициативи и да подчертаем необходимостта да се гарантира, че всички разходи от бюджета на ЕС, и по-специално тези по линия на Кохезионната политика и Фондът за справедлив преход на ЕС, следва да бъдат съобразени с климатичните предизвикателства и да стимулират прехода към климатичен неутралитет, в интерес на централноевропейските общества и икономики.
Следващото десетилетие ще бъде от решаващо значение за предприемането на жизнено необходими действия, за да се избегне в близко бъдеще задълбочаването на негативното въздействие на промените в климата, които вече е видно засягат най-силно именно нашия регион в рамките на Европа. Като се вземат предвид и другите екологични предизвикателства (загуба на биологично разнообразие, недостиг на вода), необходимостта от разработване на цялостни стратегии насочени към грижата за хората и околната среда е по-важна и неотложна от всякога. Само чрез засилени действия сега по отношение на климата, ние можем да избегнем най-тежките и екстремни метеорологични последици, каквито са значителния спад на добивите, увеличаващите се водни бедствия, честите и тежки горещини, които се очаква да доведат до загуби в рамките на ЕС възлизащи на 175 милиарда евро годишно. Ние тревожно се разминаваме с целите на Парижкото споразумение за ограничаване повишаването на средната глобална температура до 1,5 °C и с настоящите неустойчиви политики се движим към свят, който до края на този век ще бъде с 3-4°C по-горещ в сравнение с прединдустриалния. Затова от решаващо значение е ЕС да действа изцяло съгласно ангажимента си по Парижкото споразумение.
Не можем да излезем от настоящата икономическа криза като задълбочаваме съществуващите вече проблеми. Нуждаем се от реформи и интелигентна политика, които ефективно да се справят с икономическата, здравната и климатичната криза едновременно. Регионът на Централна Европа не може повече да изостава в този процес и подкрепата за още по-амбициозни климатични действия и постигането на по-устойчив икономически модел в нашите страни – България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия нараства. Сега, точно преди Европейския съвет на 15-16 октомври, който ще се занимава със засилване на целите на ЕС за климата до 2030 г. и в момент когато държавите-членки изготвят своите национални планове за възстановяване и устойчивост, както и своите планове за изразходване на средства от ЕС, е ключов момент за амбициозни климатични in-public-investment-p/7bw6-2dw3 2 За повече информация вижте Приложение 1 3 JRC (2020). Climate change impacts and adaptation in Europe (PESETA IV). https://ec.europa.eu/jrc/en/peseta-iv 3 действия както на европейско, така и на национално ниво.
Ето защо ние като представители на централноевропейското гражданско общество, бизнеса, градовете, местни и регионални инициативи и академични среди ви призоваваме да се включите в работата за постигане на справедливо зелено икономическо възстановяване, което следва:
– Да гарантира, че действията на ЕС в областта на климата са в съответствие с целите на Парижкото споразумение за ограничаване на повишаването на средната глобална температура до 1,5°C, като същевремнно се подкрепи увеличаването на целите на ЕС за климата за постигане на поне 65% намаление на емисиите в сравнение с нивата от 1990 г.;
– Да превърне европейската зелена сделка, бюджета на ЕС и стратегиите за възстановяване и за действия в областта на климата на държавите-членки в амбициозни и съгласувани помежду си като същевременно се гарантира, че парите и инвестициите на данъкоплатците в ЕС ще стимулират климатичните действия възможно най-много;
– Да подобри социалната справедливост докато се противодейства на климатичните и другите екологични кризи, пред които сме изправени;
– Да се основава на задълбочено преосмисляне на настоящия ни икономически модел, за да стане той съвместим с грижата за климата и социалната справедливост, вместо да се търсят бързи решения;
– Да създаде качествени, стабилни и здравословни работни места, както и стимули за иновации, които да служат на нас и бъдещите поколения и да изграждат перспективи за устойчиво бъдеще;
– Да включват обществена подкрепа за политики и проекти, които съчетават климатичните действия с подобряване на качеството на въздуха, водата и почвата, обществени услуги като здравеопазване и образование;
– Да доведат до разработване на мерки за енергийна ефективност и подкрепа за възобновяемите енергийни източници, устойчивия транспорт и мобилност и с приоритет върху селското стопанство и храните;
– Да постави в основата си европейските ценности, демокрацията и солидарността; да доведе до подобряване на участието и прозрачността при разработването на цялостни политики и конкретни решения. Всеобхватни зелени стратегии за възстановяване и конкретни решения вече са налице – разработени и подкрепени от различни заинтересовани страни и от гражданското общество. Пакетите за възстановяване и мерките за финансово стимулиране, които се подготвят от Европейския съюз и държавите-членки, предоставят уникална възможност за съсредоточаване върху социалните и икономически ползи съпътстващите амбициозните климатични действия, така също и за региона на Централна и Източна Европа.
С уважение, Радостина Славкова Координатор „Енергия и климат“ в
За Земята – Приятели на Земята България r.slavkova@zazemiata.org 4 *****
Приложение 1
Подбрани зелени инициативи за възстановяване: A. Европа – Брифинг “Възстановяване по-добре“, E3G: https://www.e3g.org/publications/briefing-summary-recovering-better-a-greenequitable-and-resilient-recovery/ – „Нов курс за природата и за хората”, WWF: https://explore.panda.org/newdeal – Съвместно изявление на членовете на Европейския Съвет: https://www.consilium.europa.eu/media/43076/26-vc-euco-statement-en.pdf – Писмо от Green 10 : https://green10.org/wp-content/uploads/2020/05/G10-letter-toVDL-MFF-2021-27-and-EU-recovery-fund-May20.pdf, http://www.foeeurope.org/Green10-million-people-green-healthy-just-recovery Б. България – Отворено писмо „Коалиция за Зелен рестарт“, водена от Грийнпийс България, WWF България, MOVE.BG и Института за кръгова икономика: https://move.bg/green-restart-article-eng В. Чехия – Изявление на Чешката коалиция за климата: https://klimatickakoalice.cz/promedia/aktuality/stanovisko-klimaticke-koalice-a-zeleneho-kruhu-k-vychodiskum-zkoronavirove-pandemie Г. Унгария – Петиция “Жизнеутвърждаващо общество и икономика”, Приятели на Земята, Унгария: https://mtvsz.hu/a-life-affirming-society-and-economy-petition Д. Полша – „Време за рестарт“: https://www.czasnarestart.pl/#time-for-restart – Изявление на полската климатична коалиция: http://www.koalicjaklimatyczna.org/stanowisko-koalicji-klimatycznej-w-sprawieodpowiedzi-na-nakladajace-sie-kryzysy-klimatyczny-zdrowotny-i-gospodarczy Е. Словакия – Кампания Зелен Рестарт в Словакия, септември 2020 Приложение 2 Списък на българските, чешките, унгарските, полските, румънските и словашките организации, подписали апела до министър-председателите от Централна Източна Европа преди Европейския съвет на 15/16 октомври България: ● Environmental Association Za Zemiata / Friends of the Earth Bulgaria / Екологично сдружение „За Земята“ ● Greenpeace CEE – Bulgaria / „Грийнпийс“ България ● BlueLink Foundation / Фондация „БлуЛинк“ ● CREACTA ASSOCIATION / Сдружение КРЕАКТА ● Bobov dol Municipality / Община Бобов дол 5 ● Klub 8 Ltd/ Magazine 8 / Клуб 8 ООД/ издател на Списание 8 ● Shtastlivetsa Sofia Civic Association / Софийско гражданско сдружение „Щастливеца“ ● Regional Economic Development Agency of Stara Zagora / Агенция за регионално икономическо развитие – Стара Загора ● Gorichka / Горичка ● Bulgarian Photovoltaic Association / Българска фотоволтаична асоциация ● Ecological Manifesto – ManEco / Екологичен манифест – МанЕко ● Bulgarian Environmental Partnership Foundation / Фондация „ЕкоОбщност“ ● Fridays For Future Bulgaria / Петъци за бъдеще България Чехия: ● Nádech z.s. ● Chebsko for Climate / Chebsko za klima, z.s. ● Doctors for future, Czech republic / Doctors for future, Česká republika ● Parents for future, Czech republic ● ZO ČSOP JARO Jaroměř ● Centre for Transport and Energy / Centrum pro dopravu a energetiku, z.s. ● Czech for Climate / Česko za klima, z.s. ● PILGRIM – University of Nature / PILGRIM – Potulná univerzita přírody ● Network of ecological counseling STEP / Síť ekologických poraden STEP ● Eurosolar.cz, the national section of the European Association / Eurosolar.cz, národní sekce evropské asociace ● Extinction Rebellion Czech Republic / Extinction Rebellion Czech Republic – Rebelie proti vyhynutí, z.s. ● NESEHNUTÍ – Independent Social Ecological Movement ● Na mysli, z.ú. ● Climate Coalition Olomouc / Klimatická koalice Olomouc ● Faculty of Environment, Jan Evangelista Purkyně University / Fakulta životního prostředí, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně ● Calla – Association for Preservation of the Environment / Calla – Sdružení pro záchranu prostředí ● Parents for Climate Liberec / Rodiče za klima Liberec, z. s. ● Slušná firma, z.s. ● Juniperia, z.s. ● JRK Czech republic / JRK Česká republika s.r.o. ● CZ Biom z.s. ● Limity jsme my ● EkoWATT CZ s. r. o. ● EkoWATT z. s. / EkoWATT z. s., Středisko pro obnovitelné zdroje a úspory energie ● Czech Environmental Partnership Foundation / Nadace Partnerství ● Institute for Circular Economy / Institut Cirkulární Ekonomiky ● Fair Venture s.r.o. ● Institute of Anxiety / Institut úzkosti ● ARE | are-events.org z. s. ● Czechia Against Poverty and Inequality / Česko proti chudobě a nerovnostem ● Hnutí DUHA – Friends of the Earth Czech Republic / Hnutí DUHA – Přátelé země ● Chemické divadlo, z.s. ● Ecological Institute Veronica / Ekologický institut Veronica (ZO ČSOP Veronica) ● Tři Ocásci sou družstvo. Sociální družstvo! ● Greenpeace Czech Republic / Greenpeace Česká republika ● ArtMap 6 ● MAK! / MAK! (mobilní architektonická kancelář) ● UM UM Community Festival of Contemporary Theatre and Arts / UM UM o.z. ● Arnika ● Líšeň Sobě z. s. ● Centre for Experimental Theatre / Centrum experimentálního divadla, p. o. (Divadlo Husa na provázku, HaDivadlo, Terén) ● SCHOOL OF IMPROVISATION / ŠKOLA IMPROVIZACE – IMPROVIZUJ S.R.O. ● Universities for climate / Univerzity za klima ● Flash Art ● NaZemi ● Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno / Lipka ● Malvazinky Patriots / Přátelé Malvazinek, z.s. ● The Bearable Living in the Center of Prague association / Snesitelné bydlení v centru Prahy, z.s. ● C2c – circle of curators and critics / C2c – kruh kurátorů a kritiků, z.s. ● Fridays For Future Czech Republic / Fridays For Future Česká republika ● Society and Economy Trust / Trast pro ekonomiku a společnost ● Etc. galerie / Etc. gallery ● Ateliér Intermédií FaVU VUT / Intermedia Studio FaVU VUT ● Punctum, z.s. ● Geisslers Hofcomoedianten, z. s. ● ZO ČSOP Morava ● ZO ČSOP Arion ● Faculty of Arts and Architecture, Technical University of Liberec / Fakulta umění a architektury, Technická univerzita v Liberci ● Art for climate / Umění pro klima ● Entrance Gallery / Galerie Entrance ● Studio New Media2, AVU / Ateliér Nová Média 2, AVU ● Artyčok.TV ● 35M2 gallery /Galerie 352M ● Flora Theatre Festival, z.s. ● Platform for Social Housing / Platforma pro sociální bydlení ● Czech Union for Nature Conservation – Environmental Service Organization / ČSOP Ekologická servisní organizace ● Palm Oil Watch International / Koalice proti palmovému oleji ● Jindřich Chalupecký Society / Společnost Jindřicha Chalupeckého ● Centre for Contemporary Art FUTURA / Centrum současného umění FUTURA ● Czech Climate Coalition / Klimatická koalice Европа: ● Climate Reality Europe Унгария: ● NSC-FoE Hungary / Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) ● Green Connection Association / Zöld Kapcsolat Egyesület ● Energiaklub Climate Policy Institut / Energiaklub Egyesület ● Hungarian Energy Efficiency Institute (MEHI) / Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) ● Clean Air Action Group / Levegő Munkacsoport 7 ● Hungarian PV and Solar Collector Association / Magyar Napelem Napkollektor Szövetség ● WWF Hungary / WWF Magyarország ● Hungarian Climate Alliance / Éghajlatvédelmi Szövetség ● Environmental Planning and Education Network / Környezeti Tervezési és Nevelési Hálózat ● Energy Efficient Wekerle Civic Society / Energiahatékony Wekerle Civil Társaság ● Protect the Future Association / Védegylet Egyesület ● KÖVET Association for Sustainable Economies / KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdaságért ● GreenDependent Institute / GreenDependent Intézet ● Women for Balaton Association / Nők a Balatonért Egyesület ● Peter Beretzk Nature Protection Club / Beretzk Péter Természetvédelmi Klub ● Green Circle of Pecs / Pécsi Zöld Kör ● Green Action Association / Zöld Akció Egyesület ● Green Circle / Zöld Kör ● TU Budapest Green Circle / BME Zöld Kör ● Environmental Management and Law Association / Környezeti Management és Jog Egyesület ● Extinction Rebellion Hungary / Extinction Rebellion Magyarország ● Refllex Environmental Association / Refllex Környezetvédő Egyesület ● Consultants for Sustainable Development / Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért ● Tree of Life Environmental Protection Association / Életfa Környezetvédő Szövetség ● Magosfa Foundation for Environmental Education and Ecotourism / Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány ● CSEMETE Association Of Nature And Environmental Protection / CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület ● Greenpeace Hungary / Greenpeace Magyarország Egyesület ● Serpentes Foundation / Serpentes Alapítvány ● Hydra Nature Protection and Youth Association / Hidra Természetvédelmi és Ifjúsági Egyesület ● CEEweb for Biodiversity / CEEweb a Biológiai Sokféleségért Полша: ● Institute for Sustainable Development Foundation / Instytut na rzecz Ekorozwoju ● WWF Poland / Fundacja WWF Polska ● The Ecological Association EKO-UNIA / Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA ● Cycling Lublin’ Association / Stowarzyszenie „Rowerowy Lublin“ ● Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody ● Institute for Urban Actions / Fundacja Instytut Działań Miejskich ● The Centre for Environmental Activities „Zrodla“ / Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła“ ● Earth and Us Centre of Ecological Education / Ziemia i My Centrum Edukacji Ekologicznej ● Polish Green Network / Polska Zielona Sieć ● Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot ● Urban Movements Congress / Kongres Ruchów Miejskich ● Foundation of the Centre for Research and Protection of the Human Environment “HABITAT” / Fundacja Centrum Badań i Ochrony Środowiska Człowieka“HABITAT“ Poland ● Polish Green Building Council / Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego 8 ● Fundacja „Rozwój TAK – Odkrywki NIE“ ● Polish Ecological Club Mazovian Branch / Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki ● Norden Centrum Scientific Foundation / Fundacja Naukowa Norden Centrum ● alter eko foundation / Fundacja alter eko ● Society for Nature and Man / Twarzystwo dla Natury i Człowieka ● Compassion in World Farming Poland / Fundacja Compassion in World Farming Polska ● Global Action Plan Poland / Fundacja GAP Polska ● Society for the Earth / Towarzystwo na rzecz Ziemi ● Institute of Public Affairs / Instytut Spraw Publicznych ● Greenpeace CEE Poland / Fundacja Greenpeace Polska ● Young for Climate Poland / Stowarzyszenie Młodzi dla Klimatu ● Common Thing Foundation / Fundacja Rzecz Społeczna Румъния: ● 2Celsius / Asociația 2Celsius ● Greenpeace CEE Romania ● Kogayon Association / Asociatia Kogayon ● WWF Romania ● Bankwatch Romania / Asociația Bankwatch România ● National Alliance of Student Organizations in Romania / Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România ● Romanian Youth Council / Consiliul Tineretului din România Словакия: ● Youth for Climate / Mladí za klímu ● Students without a name / Študenti bez mena ● Slovak Climate Initiative / Slovenská klimatická iniciatíva ● Friends of the Earth Slovakia – CEPA / Priatelia Zeme – CEPA ● Buildings for Future / Budovy pre budúcnosť ● Slovak Association of Photovoltaic Industry / Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu a OZE (SAPI) ● Greenpeace CEE Slovakia / Greenpeace Slovensko ● Otherness Initiative / Iniciatíva Inakosť ● Center of Environmental Activities / Centrum environmentálnych aktivít ● People in Need Slovakia / Človek v ohrození, n.o. ● CLIMATE COMMUNICATIONS SLOVAKIA / CLIMATE COMMUNICATIONS SLOVAKIA ● ZO6 SNLP Bratislava / ZO6 SZOPK Bratislava ● Civic initiative for preservation of environment / Občianska iniciatíva za zachovanie ŽP ● Human Rights League Slovakia / Liga za ľudské práva ● Freedom of Choice / Možnosť voľby ● Society for Sustainable Life / Spoločnosť pre trvalo udržateľný život (STUŽ) ● Passive House Institute Slovakia / Inštitút pre pasívne domy ● SOSNA association / SOSNA, o.z. ● No Time to Lose / Nestrácajme čas ● Slatinka Association / Združenie Slatinka ● Ekopolis Foundation / Nadácia Ekopolis ● Center for Philanthropy / Centrum pre filantropiu n.o. ● Institute for Public Affairs / Inštitút pre verejné otázky ● Bratislava fotogenic / Bratislava fotogenická ● Carpathian Foundation / Karpatská nadácia 9 ● Institute for the Circular Economy / Inštitút cirkulárnej ekonomiky, o.z. ● Blue Lemons s.r.o ● SUSTO – Sustainability Tools ● Good years 50plus / Dobré roky 50plus ● Climate needs you / Klíma ťa potrebuje ● Academia Istropolitana Nova / Academia Istropolitana Nova ● Rainbow PRIDE Bratislava / Dúhový PRIDE Bratislava ● Green Foundation / Green Foundation, nadácia ● Natura Rusovce ● Open Society Foundation / Nadácia otvorenej spoločnosti ● So us – WOMEN / Žemy ● EveryIndividualMatters ● Sustainability Platform / Platforma udržateľnosti ● ASPECT / ASPEKT ● Consumer protection organisation (S.O.S.) Poprad / Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S) Poprad ● Phoenix / Občianske združenie Phoenix – Phoenix Polgári Társulás ● Fridays for Future Slovakia / Fridays for Future Slovensko ● OZ Liptov activists LIPA / OZ Liptovskí aktivisti LIPA ● Kapital / Kapitál
Становището е подготвено със съдействието на Minor Foundation/ Supported by the Minor Foundation for Major Challenges
Кои са митовете, които ни пречат да осъществим енергийния преход и да вървим към възобновяема енергия?
Почетете в следната брошура по темата.
BG_ZelenoBudeshteKafyavoMinalo
Снимка: Грийнпийс-България, слагане на соларни панели на хижа Скакавица.
Брошурата е подготвена със съдействието на Minor Foundation/ Supported by the Minor Foundation for Major Challenges
ОТВОРЕНО ПИСМО
ДО:
Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-Н ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ НА:
ПРЕДСТАВИТЕЛСТВОТО НА ЕК И ЕП В БЪЛГАРИЯ
МЕДИИТЕ
България между въглищата и справедливия преход
Националният съвет за тристранно сътрудничество бързо трябва да бъде реформиран
Европейският съвет прие Многогодишната финансова рамка (МФР) за периода 2021-2027 г. в размер на 1,074 трилиона евро , както и Фонд за възстановяване – 750 милиарда евро, като 390 милиарда от него са грантове, а 360 млрд. – заеми. Фондът за справедлив преход беше намален от предложените от ЕК 40 млрд евро на 10 млрд.
Очакванията са европейския парламент да одобри предложенията на Съвета за МФР 2021-2027 г.
За България са предвидени 29 млрд.евро. Около 1,2 млрд. евро ще бъдат средствата за справедлив преход във въглищните региони.
Правителството трябва много бързо да реагира с мобилизирането на експертен потенциал от всички заинтересовани страни за изработването на национален план за икономическо възстановяване и справедлив енергиен преход. Тези средства от европейски фондове не са гарантирани. Ще бъдат получени само при ясен и качествен национален план за възстановяване, съобразен със Зелената сделка и регионални планове за справедлив преход, отговарящи на условието за преструктуриране на икономиката от изкопаеми горива , към нисковъглеродна.
Правителството загуби няколко години в които не подготви реформи в енергетиката и не създаде условия за планиране на енергиен преход.
В стремежа да не се прави нищо до следващите избори политиците печелеха избори, но загубиха възможността сега да бъдат подготвени с планове и програми за европейско финансиране.
Нещо повече, под заплахата от синдикални протести и сваляне на правителството, политиците забавиха с 2 години присъединяването на страната ни към европейската въглищна платформа.За тези 2 години ,обменяйки опит с европейските си колеги, нашите въглищни региони щяха да имат качествени и работещи планове за зелено икономическо развитие.
От За Земята работим от години с общините Перник и Бобовдол, стигна се до абсурда тези общини да подканят правителството и да му напомнят че влизането във въглищната платформа би осигурило европейско финансиране за тях, вместо това да прави министъра на енергетиката
Иронията е в това, че въпреки бездействието на управниците, те пак получиха протести, но не синдикални , а много по-многобройни и яростни от евентуалните протести на профсъюзите.Управлението без визия и със страх не води до добри резултати.
Огромен проблем за хаоса и бездействието на политиците ни в енергийния сектор от години е наличието на многобройни консултативни съвети, в които участват едни и същи хора с мислене от 80-те години на 20-и век. Хора, които не разбират че въглищата не могат да бъдат бъдеще за България, а АЕЦ Белене е огромен корупционен гьол.
От становищата на Национален съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) , Икономически и социален съвет (ИСС), новосъздадения Консултативен съвет във връзка с Европейската зелена сделка към Министерски съвет (без нито един представител на НПО в него), никога не чухме нещо за децентрализация на производството на енергия, за облекчаване на условията и достъпа на отделните домакинства до ВЕИ технологии. За прекъсване на корупционните практики в сектор енергетика и обслужването от държавата на интересите на олигарси и „консултанти“, за липсата на прозрачност.
България продължава да е икономиката в ЕС с най-висока енергийна интензивност, потреблението на енергия за единица БВП е три пъти по-високо от средната стойност за ЕС . Това неефективно използване на енергията, както и повишаването на енергийната ефективност не са приоритетна тема на нито един от консултативните съвети, а трябва да са.
От всичките тези съвети с експерти-бивши енергийни шефове ,учени и синдикалисти в тях, излизат становища че лошия Брюксел ни принуждава да правим реформи съсипващи икономиката ни, че поставените в Зеления пакт междинни цели до 2030 г са прекалено амбициозни за нас и може да се отразят рестриктивно върху българската индустрия и пазара на труда. Според тях преходът към нисковъглеродна икономика е за богатите страни, ние трябва да продължим да разчитаме на въглищата .
Националните особености в историческото и технологично развитие, енергетиката базирана преимуществено на изкопаеми горива се изтъкват като аргументи България да остане в миналото с въглища като един от основните източници на енергия, заедно с АЕЦ.
Особено полезен и удобен на властта е НСТС. В него от години участват едни и същи представители на бизнеса които представляват много малка част от него, на синдикатите , които по техни оптимистични данни представляват 25% от работещите хора в страната.
За властите и участниците в съвета е удобно от години да вземат решение в тесен кръг, касаещи огромен брой хора , които не са представени там.
Допълнителен бонус за тях е че представителите на бизнеса и синдикатите се чувстват значими, с постоянен достъп до медиите пред които гордо обясняват защо България трябва да се сниши (в стил Тодор Живков) пред амбициозните европейски цели за преход към нисковъглеродна икономика.
Становищата на този съвет звучат толкова архаично и далеч от реалната икономическа ситуация в България и Европа, че изглеждат написани на друг език, в сравнение например с предложенията и анализите на природозащитните организации, Българската фотоволтаична асоциация или на Българската стартъп асоциация (в която членуват над 500 високотехнологични компании ).
Добре е че напоследък забелязваме зелено развитие в някои позиции на КНСБ, трябваше им доста време да узреят за съвременните тенденции, надяваме се да продължат в този дух и най-после ръководството им да приеме позициите на европейските конфедерации на синдикатите в областта на енергийния справедлив преход.
Нашите предложения към правителството са:
-Реформиране и разширяване на НСТС с привличане в него на всички заинтересовани страни с осигурена равнопоставеност. Задължително използване на съвременните технологии за онлайн комуникация, не е нужно всички да се снимат с премиера.
– Дайте еднакъв статус и тежест при гласуването в съвета на всички участници в планирането на енергийната трансформация и справедлив преход.
– Концентрирайте целия капацитет на институциите и гражданското общество в изработването на национален план за възстановяване с акцент върху зеленото възстановяване.
– Регионалните планове за справедлив енергиен преход задължително трябва да бъдат изработвани с участието и на общински експерти, местните граждански инициативни групи, НПО експерти които вече от години работят с общините и гражданите във въглищните региони.
– Не се опитвайте да продължавате изолацията на гражданското общество, съвременния бизнес, на зелените и НПО експерти от вземането на решения за икономическото и енергийно развитие на страната.
Спомнете си как преди години (2008) Р.Овч. наричаше ВЕИ технологиите „вятър и мъгла“ и сравнете в какъв свят живеем сега. А горещо препоръчваната от него АЕЦ Белене още не е построена и няма да бъде. Всъщност всичко което ние от За Земята и други природозащитни организации пишем и говорим от години за енергийния сектор се случва сега , въпреки нечистоплътната кампания от десетилетия в медиите на олигарсите срещу нас, представящи ни като чужди агенти в стилистиката на путинските средства за дезинформация.
– Осигурете споделяне на навременна и еднаква информация за всички участници в съвета.
– Определете точни правила за изразяване на мнения от участниците, както и разумен срок за обратна връзка от институциите по отношение на предложенията на участниците.
– Оставка на министъра на енергетиката Т.Петкова. Тя от години демонстрира пълна липса на визия за развитие на енергийния сектор. Заблуждава обществото по отношение на корупционния проект АЕЦ Белене, излъга за становището на ЕК по статута на този проект. Дава лъжливи обещания на синдикатите и заетите във въглищния сектор че ще бъдат защитени работните им места. При положение че в цяла Европа въглищната индустрия е пред планирано закриване , със съответната социална защита.
– За нас е странно че при настоящите реформи в кабинета, не е поискана оставката на г-жа Петкова. Тя изключително много злепостави това правителство и е една от причините за настоящите протести.
-Бодро рапортува за прехвърляне на студения резерв към държавния ТЕЦ 2, след нареждане на премиера, без да даде обяснение кое наложи да се плащат десетки милиони досега на енергийни олигарси и „консултанти“ за студен резерв, както и защо беше необходим в такъв размер.
– Под ръководството на г-жа Петкова министерството демонстрира бездействие пред корупционните практики, липса на прозрачност и продължи да обслужва частни интереси в енергетиката.
– Допусна да бъде изпратен в ЕК изключително некачествен ИНПЕК, засипан от критики и препоръки от ЕК и независими български експерти .
От За Земята внесохме 45 страници с препоръки и предложения към този план, без да получим отговор.
– Ще бъде много трудно страната ни да изпълни изискванията за финансиране на енергийната трансформация и справедлив преход с европейски средства от МФР 2021-27 г. с министър който не взе нито едно самостоятелно, правилно решение досега.Тя загуби доверието на голяма част от обществото, бизнеса ,енергийните експерти , както и на заетите в енергийния сектор.
– Оставката на министър Петкова е задължителна ако това правителство иска да осигури на страната модерно икономическо развитие и след своя мандат.
– По това се различават държавниците от политиците еднодневки, подвластни на различни олигархични интереси и корупционни схеми.
– Готови сме да участваме в консултации по изработването на Национален възстановителен плана
За допълнителна информация и контакти:
Тодор Тодоров
Координатор в направление енергия и климат в Екологично сдружение За Земята, координатор за България по темата справедлив енергиен преход на международната мрежа CEE Bankwatch
Европейският зелен пакт е новата стратегия за растеж на Европа, която интегрира спешната нужда от трансформация и развитие на чисти технологии, които да ускорят процеса на декарбонизация на икономиката на континента. Ангажиментът на ЕС за преход към чиста енергия е необратим. В хода на прехода към по-устойчиво бъдеще нито един регион не трябва да бъде изоставен в процеса на отказ от основана на изкопаеми горива икономика. Вижте повече за възможностите пред България в нашата брошура.
Нашите партньори от Clean Air Fund възложиха проучване на общественото мнение на YouGov в някои от ключовите за тях страни. В този доклад представяме резултатите от него за България.
Според изследването българите разбират сериозния ефект от замърсяването на въздуха и го поставят като водещ фактор за общественото здраве пред редица други.
Повечето от респондентите смятат, че живеещите в силно замърсени райони биха се възстановили по-трудно при преболедуване от COVID-19. Голяма част от респондентите са забелязали подобрение на качеството на въздуха след началото на кризата с вируса.
Почти всички българи смятат, че качеството на въздуха в населените места, в които живеят трябва да се подобри и изразяват подкрепа за редица мерки в тази посока. Топ 3 от тях са: стимули за използване на по-чисти форми на транспорт, подобряване на обществения транспорт и стимули за домакинствата да използват по-чисти горива за отопление и готвене.
Докладът с данни за България на английски език може да прочетете тук.
Пълният доклад на английски език за всички страни и с анализ на данните може да прочетете тук.
Нуждата от въвеждане на зони с ниски емисии (ЗНЕ) от транспорта в София, както и в други големи български градове, е продиктувана от наднормените нива на фини прахови частици и азотен диоксид в атмосферния въздух, с които общините не могат да се справят години наред. Съществена част от емисиите, които допринасят за високите нива на замърсяване, се отделят именно от транспорта, затова трябва да проучваме и прилагаме изпитани мерки за разрешаване на проблема, които адресират точно този източник. Такава е възможността, която предлагат ЗНЕ. Вижте подробното проучване в PDF файла.
Решенията на проблемите на управлението на околната среда трябва да се вземат посредством открит диалог между компетентните институции, засегната общественост и неправителствения сектор, както и бизнеса.
Със Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда с № 054-01-11, внесен на 14.02.2020 г. („ЗИД ЗООС“) се предвижда задължителното извършване на оценка за въздействието върху околната среда („ОВОС“) за инвестиционни предложения за обезвреждане на неопасни отпадъци чрез изгаряне или съвместно изгаряне по смисъла на Закона за управление на отпадъците, както и за експериментално горене на опасни и неопасни отпадъци.
От името на Коалиция „За да остане природа в България“ изразяваме несъгласие да се извършват дейности по обезвреждане на пестициди на територията на страната.
Виж доклада на английски език: Report on geology and available coal reserves in the deposit Maritsa Iztok Mines
Ако си мечтал да разрешиш някой екологичен конфликт, да спреш експлоатацията на хората и природата, да даваш пример за природосъобразен и равнопоставен живот на нашата планета, да помагаш на близки или далечни хора, жертви на екологична несправедливост; ако някъде в теб гори пламъка на революцията, то чети, учи се и бъди като нас! Още един За Земята!
България трябва бързо да се присъедини към Платформата „Въглищни региони в преход“ на Европейската комисия.
В индустриалната история на човечеството няма случай икономическа трансформация да е спирана чрез преговори или унищожаване на машини.
Уважаеми г-н Борисов,
Изразяваме своята подкрепа за присъединяване на България към Платформата „Въглищни региони в преход“ на Европейската комисия и настояваме за вашата решителна намеса.
За Земята и „Грийнпийс“ – България изготвихме през 2017 г. предложение за създаване на национални и общински програми за подмяна на неефективните и замърсяващи форми на битово отопление. Идеята беше приета и доразвита от Столична община (СО) и се превърна в пилотната програма (Програмата), която е обект на това изследване. Тя имаше за цел да извърви пътя на обществена поръчка и да тества потребителската удовлетвореност на извадка от бенефициенти, преди да се премине към мащабно възпроизвеждане на инициативата. От За Земята участвахме с обратна връзка към СО при планирането и при провеждането на пилотната програма.
Вижте представянето на доклада тук , а целият доклад – тук.
Снимка: @PippilotaM
На 07.10.2019 г. в Държавен вестник беше публикувана Наредба за изискванията и контрола върху дървесината, която се използва за битово отоплениe (Наредбата) и на тази дата повечето текстове в нея влязоха в сила. Тя беше създадена, за да намали емисиите на фини прахови частици от битовото отопление в общините с наднормено замърсяване по този показател. С нея Министерство на земеделието, храните и горите определи, че домакинствата в общини с наднормено замърсяване с ФПЧ ще имат право да горят само дървесина с абсолютна влажност до 30%, която не е боядисвана, обработвана с лакове и т.н. Въвеждат се и изисквания за домакинствата относно начина на съхранение на дървата за огрев.
Според нас Наредбата няма да допринесе за подобряване на качеството на въздуха поради съществени и фундаментални проблеми в нея и гражданите ще продължим да търпим вредните за здравето ни ефекти от мръсния въздух. Основните причини за това са, че няма изисквания към бизнеса, а само към гражданите, липсват възможност за реален контрол и санкции за нарушителите.
Повече подробности може да видите в нашата позиция по Наредба за дървесината.
За български субтитри натиснете в долния десен ъгъл иконката за Опции (Settings)→Субтитри (Subtitles)→Български (Bulgarian)
На 07.08.2019 г. Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“– България подадохме Становище по Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 12 от 15 юли 2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух.
Можете да се запознаете с текста му тук.
Страницата на обявата за обществената консултация, включително с текстовете на Проекта за Наредба, мотивите към тях и подадените становища, може да намерите тук.
Вече няколко години хората в Белия бряг са в хватката на непосилни преговори с Мини Марица-изток (ММИ), които се явяват единствен купувач на имотите им. Селото е предвидено за заличаване през 2023г. и времето за доброволно напускане на имотите срещу съответното обезщетение изтича.
За съжаление в процеса крайно безучастни остават две ключови структури – Министерство на енергетиката на Република България и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). А те биха могли за допринесат за благоприятна развръзка на преговорите.
ЕБВР е кредитор и разпоредител на средства по програми, както директно финансиращи дейности в Мини Марица-изток, така и по линия на облигациите на Български енергиен холдинг, осигурени на холдинга, за да преструктурира дълговете си. Под шапката на холдинга са и самите мини.
„За Земята“ се обръща и към Министерство на енергетиката, и към ЕБВР със следното отворено писмо. Време е и двете структури да се включат адекватно в процеса, защото Мини Марица-изток нямат нито капацитет, нито мотивация да се справят с казуса самостоятелно. Всички изброени проблеми остават нерешени, а остава по-малко от половин година до влизане в процедура на принудително отчуждаване. Освен че за това време трябва да се постигне съгласие по изброените спорни точки, наложително е и да се премине процедура на оценка на оставащите имоти и да се структурат оферти за собствеността и нуждите на хората. Фиаското към днешна дата изглежда почти гарантирано. С риск да сме черногледи пророци, единственият път може да се окаже поредно изместване на датата за преселване в бъдещето. А това ще е смазващо за психиката на останалите в селото хора. Отправяме предизвикателство към Министър Петкова и към ЕБВР да ни опровергаят за добро!
English version of Za Zemiata’s initial comments on the presented on 15 January 2019 draft of Bulgarian National Climate and Energy Plan (NECP).
В средата на януари 2019 г. правителството публикува за обществено обсъждане проект на Интегриран национален план Енергия и Климат (ИНПЕК), с възможност за коментари до края на април 2019. Това е рядък случай, когато администрацията дава достатъчен срок за анализ и коментари на гражданското общество по правителствени предложения, дано не остане изолиран пример.
От енергийния екип на За Земята съвместно с експерти от бизнеса, НПО, енергийни агенции изработихме анализ на ИНПЕК с много коментари и конкретни предложения за подобряване на плана в отделните му направления. Особено внимание обърнахме на части Енергийна ефективност, Енергийна сигурност, Транспорт, Управление на отпадъци, Газов сектор. Внесохме нашите предложения в Министерство на енергетиката в края на април, спазвайки срока, посочен от администрацията.
Коментарите ни по ИНПЕК са внесени и в ЕК, за да има Комисията база за сравнение когато получи окончателното предложение на правителството.
За съжаление документът предложен от правителството не съдържа източници и информация за входящите данни по всички цели.
Анализите на плана биха били от още по-високо качество и от полза за управниците, ако входящите данни, източници, модели и методологии, които водят до извеждане на определени цели станат публично достояние.
Надяваме се, че ще получим обратна връзка от администрацията относно приетите и неприети наши предложения със съответната аргументация.
Липсата на прозрачност при вземането на решения в енергийния сектор е един от главните фактори за ширещата се в него корупция и обслужване на частни интереси от държавата.
Ако искате да прочетете доклада, натиснете тук.
Икономически и енергийни алтернативи за регионите в България, развиващи въглищна индустрия.
В опит да попълним част от липсващата информация, свързана с битовото отопление с твърди горива от За Земята възложихме Национално представително проучване, което беше извършено от Маркетлинкс през месец септември 2018 г. Настоящият доклад е базиран на данните от него.
Основната цел на изследването е да проучи нагласатана гражданите за смяна на вида отопление, който ползват, и да се подпомогнат институциите при разработването на мерки в тази посока, подкрепени от съответни финансови механизми към тях.
Фокусът на изследването е върху отоплението с дърва и въглища, като се оценява какво е важно и необходимо за хората, за да преминат към по-чисто отопление. Представено е и разбирането на гражданите за връзката между отопление с дърва и въглища и неговото въздействие върху здравето и качестовото на въздуха, както и основна информация с какво се отопляват хората в страната.
Прочетете доклада тук (настоящата версия е с отстранени грешки и затова се отличава от първоначално качената. Извиняваме се за причиненото неудобство!).