Факти и препоръки за депозитна система в България, 2024
Факти и препоръки, изготвени от ЕС „За Земята“ през юли 2024 г. относно депозитната система.
В депозитната система при покупка на напитка потребителите плащат малка сума (депозит) за опаковката, която им се възстановява при връщане на празната опаковка в магазин. Такива системи има в над 50 юрисдикции по света.
Подкрепи въвеждането на депозитна система в България.
ДОКЛАД: Изгарянето на отпадъци в България зад завесата
Настоящото проучване е стъпка напред, част от дългогодишната работа на Екологично сдружение „За Земята” по темата за изгаряне на отпадъци. През последните години този подход често се предлага като бързо решение на растящите количества битови отпадъци и намаляващото място в регионалните депа. Изгарянето се представя като „зелено решение” и се използват термини като оползотворяване, обезвреждане, газификация и други. В действителност, изгарянето не решава проблемите с отпадъците, а създава редица здравни и екологични рискове и спира развитието на общинските системи за повече рециклиране и компостиране.
Този доклад цели да представи обобщена и разбираема информация относно изгарянето на широко разпространени отпадъци, което носи риск за човешкото здраве и околната среда. По-конкретно, проучването се фокусира върху събиране и обобщаване на информация относно количествата и видовете изгорени отпадъци през 2022 г., изследва здравните ефекти и различните технологии, които се използват. Предмет на проучването са отпадъци от пластмаси, текстил, използвани автомобилни гуми и „RDF” или Refuse Derived Fuel. Проучването представя информация относно вида и количествата отпадъци, за които през периода 2021 – 2023 г. са подадени инвестиционни предложения.
Стига толкова: доводи за налагането на мораториум върху изгарянето на отпадъци
В рамките на ЕС през 2020 г., (последната година, за която има налични данни от Евростат), капацитетът за обработка в инсталациите за изгаряне на отпадъци, класифицирани като D10 (отстраняване), и инсталациите за изгаряне на битови отпадъци и съвместно изгаряне на отпадъци (R1) е бил:
● 183,5 милиона тона в съоръженията R1;
● 15,3 милиона тона в съоръженията D10; и
● 198,8 милиона тона в съоръженията R1 и D10 общо.
Историческата тенденция в развитието на капацитета в ЕС е да се добавят 8 милиона капацитет годишно за периода 2004 – 2020 г. На тази основа капацитетът би могъл да достигне около 220 млн. тона през втората половина на 2023 г. (макар че пандемията COVID-19 може и да е забавила темпото на изграждане на нови съоръжения).
Статистическите данни за отпадъци, взети от Евростат, сочат, че през 2020 г., комбинираното количество отпадъци, които действително са преработени в R1 и D10 са 10,5 милиона тона опасни отпадъци и 128,2 милиона тона неопасни отпадъци.
Тези цифри показват, че през 2020 г. вече е имало достатъчен капацитет за преработка на около 60 милиона тона отпадъци допълнително в съществуващите инсталации D10 и R1. Разбира се, би могло да има несъответствие между категориите отпадъци, които се обработват и естеството на инсталациите, в които капацитетът не е напълно оползотворен.
Докладвано е, че над 90% от неопасните отпадъци, които се обработват в D10 и R1 идват от седем категории отпадъци, като на четири от тези категории се падат над 80% от отпадъците, които се обработват в такива инсталации. За тези, които са запознати със статистиката на ЕС за отпадъците – три от тези категории са основните категории смесени/остатъчни отпадъци – битови и подобни отпадъци, остатъци от сортиране и смесени и недиференцирани материали.
Версия на доклада на английски можете да свалите ТУК.
Становище по програма за управление на отпадъците на Столична община 2021-2028 г.
Представяме коментарите ни по съдържанието на програмата за управление на отпадъците на Столична община 2021-2028 г.
Според авторите основната цел на програмата е “население и бизнес на Столична община (СО), които подобряват прилагането на йерархията на управление на отпадъците във всички процеси и нива”.
Прави впечатление, че в целта липсва ролята на общината и взаимодействието ѝ с гражданите и бизнеса, което е основополагащо в управлението на отпадъците. Също така в програмата не е посочено кога са провеждани проучвания на общественото мнението, има ли публични резултати, какви са проблемите и какво може да се подобри в новата програма.
Освен това липсва и информация за териториалния анализ, според който да се конкретизират различни видове мерки спрямо различните райони и спрямо различните градски зони – сметосъбиране и сметоизвозване спрямо гъсто населени райони или еднофамилни сгради, централни или периферни части и т.н.
Липсата на такива проучвания и анализи са предпоставка представената програма да не отразява важните стъпки за създаване на работещи политики на СО за най-горните нива на йерархията за управление на отпадъци – предотвратяване, подготовка за повторна употреба и рециклиране, както и на въвеждането на принципа “замърсителят плаща” като водеща основа за определяне на таксата за битови отпадъци.
Вижте пълния текст на становището:
Годишен описателен и финансов отчет за 2021 г. на ЕС „За Земята“
Наръчник за фестивали без отпадъци
От момента, в който се събуждаме и си мием зъбите сутрин, до момента, в който гледаме телевизия в края на деня, сме заобиколени от пластмаса. Толкова много, че е трудно да си представим човек да излезе от магазина без поне един предмет, който да е в пластмасова опаковка. И не само количеството произведена пластмаса е проблем. Всичко свързано с нея е вредно за планетата, от въздействието на изкопаемите горива, които се извличат за направата ѝ, до вредните за здравето ефекти на токсините, които се отделят при горенето ѝ, до опустошителното ѝ действие върху морските обитатели.
Не винаги е било така. Всъщност днес има хора родени в среда без почти никакви пластмаси. Представете си да отидете на плажа без да намерите нито едно парченце пластмасов отпадък или да посетите фестивал сред природата без из храстите да виждате захвърлени шишета, кенчета и прибори за еднократна употреба. Това е напълно възможно и зависи от действията, които решим да предприемем в тази посока. Можем да направим редица стъпки, без да чакаме държавни решения и политики да ни стимулират. Ако обичате да посещавате масови събития на открито или пък се каните сами да организирате такива, споделяме с вас няколко съвета за фестивали без отпадъци.
Управление на отпадъците за ученици – Д-р Тодор Недков
Помагалото е предназначено за учители в средното училище. То е състaвено в три части: управление на отпадъците за ученици, отпадъците в други учебни предмети, практически занимания и игри.
Уроците от част 1 включват лекция, задачи и като най-забавна част от всеки урок – допълнителен материал. Препоръчително е учителят, преподаващ тази част да има екологично образование или задълбочени познания в областта на управлението на отпадъците. В скоби след заглавието на всеки урок е посочен препоръчителния брой учебни часове.
Учебиният материал в част 2 е предназначен за учителите по основните предмети (математика, литература, физика, химия, история, география на България, английски и френски език). По свое усмотрение, всеки учител по горните предмети може да включи предлагания материал в преподавания от него предмет, както за да разнообрази учебната програма, така и за да повиши екологичната култура на учениците.
Част 3 на помагалото е посветена на извън класната кръжочна дейност. Представените игри и занимания са предназначени за разработване в извън учебно време – например празници, посветени на околната среда, екскурзии, обществено полезни мероприятия. Независимо от това, информацията, съдържаща се в тази част, не се препокрива с останалите две части и след просмисляне на начина на преподаване е възможно да бъде включена и в редовните учебни часове.
Премахване на пластмасовите бутилки за еднократна употреба от Народното събрание
Български бизнеси, неправителствени организации, блогъри и индивиди се обединиха за премахване на бутилираната вода от парламента
Замърсяването с пластмаса за еднократна употреба е наболял проблем, който се задълбочава с всеки час. Един милион пластмасови бутилки с вода се продават всяка минута по света, а за производството на една от тях са нужни 3 литра вода и 250 грама петрол. 91% след това не се рециклират. Изследване на БАН доказа, че всеки ден само в Черно море се вливат по 3 тона пластмасови отпадъци. Още по-тревожно е и откритието, направено наскоро от холандски учени, за наличието на микропластмаси в човешката кръв.
Европейски данък върху нерециклирани пластмасови опаковки
Данък пластмаса
От началото на 2021 година съществува нов собствен ресурс на ЕС, който представлява националната вноска въз основа на количеството нерециклирани отпадъци от пластмасови опаковки. Държавите членки дължат единна ставка от 0.80 евро за килограм нерециклирани отпадъци от опаковки от пластмаса. Според изчисления на Центъра за европейски политики, годишното задължение на България с намалението, заради по-ниския от среден за ЕС брутен национален доход на глава от населението, се очаква да е 20 912 800 евро. Ако тежестта за покриването на това ново задължение падне върху потребителите, то българите ще плащат по 3 пъти за отпадъците си от опаковки. Първи път под формата на продуктова такса, втори път като данъкоплатци чрез такса „Битови отпадъци“ за опаковките в смесените отпадъци, а с въвеждането на новия „данък пластмаса” изглежда ще заплатят и трети път за една неефективна система за управление на отпадъци.
С настоящето становище Ви представяме нашите коментари и предложения относно въпроса как да се избегне „тройно плащане“ за едно непълноценно управление на отпадъците. Основните насоки са три: по-точно отчитане на отпадъците, по-справедливо финансиране на управлението на отпадъците, както и стратегически решения за отпадъците от опаковки.
Призоваваме за действия в посока подобряване на управлението на отпадъци в България, което да насърчи намаляването на генерираните отпадъци от опаковки и да спомогне за прехода на страната ни и Европа към кръгова икономика и намаляване на замърсяването на околната среда.
Сертификат за общини с нулеви отпадъци: Подробен преглед на изискванията
Сертификатът насърчава общините да се ангажират с по-амбициозни цели и същевременно да прилагат по-екологични и по-устойчиви политики и решения по отношение на управлението на отпадъците и практиките на кръговата икономика.
Одит на марките 2021 г.
Писмо относно завода за изгаряне на отпадъци в София до парламентарната комисия по ревизия
Писмо във връзка със завода за изгаряне на отпадъци в София до Комисия по ревизия за установяване на злоупотреби и нарушения при разходването на средства от Министерския съвет, министерствата, държавните органи, държавни и общински предприятия, дружества с повече от 50 на сто държавно и общинско участие и местните власти през последните 5 години.
Сертификат за общини с нулеви отпадъци: Изисквания
Подробен списък с критериите, свързани с процедурата по сертифициране на общини с нулеви отпадъци.
Процедурата се състои от три етапа:
Първа стъпка: Получаване на статут на кандидат
Втора стъпка: Прилагане мерки за изпълнение на задължителните изисквания
Трета стъпка: Преминаване на одит и получаване на сертификат според нивото на постигнатите резултати
Покана за уебинар относно ‘пластмасовата директива’, 16 юни, 17ч
До юли 2021 г. държавите-членки трябва да приемат Директива за пластмасите за еднократна употреба (т.нар. SUP директива). Това е важно законодателство, чиято цел е да се намали вредното въздействие на някои пластмасови продукти за еднократна употреба върху човешкото здраве и околната среда.
* Как да приложим разширената отговорност на производителя и колко ще плащат производителите за почистване на пластмасовите отпадъци?
* Какви мерки са осъществими? Могат ли потребителите просто да носят собствените си чаши и съдове за храна в кафенета и ресторанти?
* Как да гарантираме устойчиво управление на ресурсите? Каква е ролята на контейнерите за многократна употреба?
Международните експерти вече са анализирали тези проблеми и са набелязали подходящи управленски подходи, които могат да бъдат приложени на национално ниво и да допринесат за развитието на кръговата икономика.
Работният език на срещата е английски с осигурен симултанен превод на български език.
Заповядайте на 16 юни от 17:00 ч на онлайн среща, в която да обсъдим заедно с Петер Ек от Earth Care и Жустин Малио от Rethink Plastic Alliance вижданията и предложенията на академичните среди и неправителствените организации от Европа.
Записване за участие: моля изпратете имейл до judit.ujfalussy@reloopplatform.org.
Изпратете тази покана и до заинтересовани ваши контакти: Покана за уебинар относно „пластмасовата директива“
Разказ за Парма
Казус номер 7 от поредицата за общини с нулеви отпадъци на Европейската мрежа за нулеви отпадъци (Zero Waste Europe)
Сертификат за общини с нулеви отпадъци
Новата инициатива на Екологично сдружение „За Земята“ е насочена към българските общини, желаещи да бъдат водещи в доброто управление на отпадъците и да служат за пример в прехода към кръгова икономика в България.
Същност на депозитната система
Бутилки, кенчета и кутии за еднократна употреба се използват за продажба на все по-голямо разнообразие от напитки като вода, безалкохолни напитки, сокове, енергийни напитки, мляко, алкохол и други. След краткосрочната им употреба те се превръщат в огромно количество боклук, който често срещаме в реки, дерета, крайпътни отбивки и къде ли още не. Вече повече от 40 години има дебат относно най-ефективния начин за събиране на тези контейнери, за да могат да бъдат рециклирани качествено. Въпреки че най-често се твърди, че решението за справяне с огромните количества отпадъци от контейнери за напитки са общинските програми за рециклиране, които ползват домакинствата, през последните години се наблюдава безпрецедентен интерес към инициативи за възвръщаем депозит, като някои държави приемат нови и разширени закони за депозити като допълнение към съществуващите им модели за събиране на отпадъци от домакинствата.
Какво е депозитната система?
При депозитната система потребителите, които купуват даден продукт, плащат допълнителна сума (депозит), която ще им бъде възстановена при връщането на опаковката или продукта в пункта за събиране. Системата се основава на предлагане на икономически стимул за потребителите да връщат празните контейнери във всеки магазин, така че те да бъдат използвани повторно или рециклирани.
Какви са предимствата на депозита?
– Депозитната система е ясна и лесна за използване – потребителите разбират смисъла на депозита за веднага, за разлика от цветните улични контейнери за разделно събиране.
– Депозитите водят до повече рециклиране – по-голямото количество и по-доброто качество на върнатите бутилки позволяват рециклирането им отново в бутилки, което е и едно от изискванията на новата директива за ограничаване на пластмасовите изделия за еднократна употреба. При опаковките с депозит вероятността да бъдат изхвърлени извън определените места е 10 пъти по-малка, отколкото при останалите опаковки, общото ниво на нерегламентирано замърсяване намалява наполовина, а броят неправилно изхвърлени бутилки намалява с 90%.
– Депозитите са справедливи – поради неефективното разделно събиране голяма част от потенциално рециклируемите материали днес отиват в сметища и депа или се изгарят в циментови заводи и тецове. Това представлява загуба за икономиката и растящ разход за местните данъкоплатци, които покриват цената за разхищаването на тези потенциални вторични суровини чрез такса „Битови отпадъци“. Въвеждането на депозитна система не изисква разходи от държавата, а възстановява баланса между отговорността на производителите, потребителите и държавната и местна власт.
– Стимул за по-екологични опаковки – чрез системата за събирането на бутилки, която стимулира хората да ги връщат в магазините, заплащайки депозит, производителите поемат своята отговорност за опаковките, които произвеждат в много по-пълна степен, отколкото чрез цветните контейнери. Което следва да води към постепенното въвеждане на по-добри, по-трайни, годни за повторна употреба, рециклиране или компостиране опаковки.
– Обхватът на депозитните системи постоянно нараства – такива действат в над 40 региона и държави по света, от които 10 са в Европа. До момента нито една от тези държави и региони не се е отказала от депозитната система, а все повече нови региони я въвеждат. В Литва депозитна система е въведена от 2016 г., а на път са още 11 страни и региони в Европа: Белгия, Ирландия, Словакия, Латвия, Нидерландия, Малта, Австрия, Румъния, Шотландия (Обединеното кралство), Каталуния (Испания) и дори Турция.
Стъпка по стъпка: Преход към нулеви отпадъци за общини
Презентация на тема: Представяне на сертификат за общини от Европейската мрежа за
нулеви отпадъци. Времетраене: 10 минути
Представена от Евгения Ташева на 4 декември 2020 г. пред Националната асамблея на Асоциацията на еколозите от общините в България.
Дори при усложнена пандемична обстановка, събирането на отпадъците е обществено значима дейност, която не бива да спира да се подобрява. Европейската мрежа за нулеви отпадъци предлага работещо решение за местните власти, които искат да подобрят ефективността и да ограничат разходите за управление на битовите отпадъци, които представляват едно от най-важните пера в общинските бюджети. Българският член на международната мрежа – екологично сдружение За Земята – представя основните критерии, включени в процеса по сертифициране на общини, стремящи се към нулеви отпадъци. Целта е обсъждане на изпълнимостта на критериите в българските условия.