България  между  въглищата  и справедливия преход

ОТВОРЕНО ПИСМО

ДО:

Г-Н БОЙКО БОРИСОВ

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Г-Н ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

КОПИЕ ДО ПРЕДСТАВИТЕЛИТЕ НА:

ПРЕДСТАВИТЕЛСТВОТО НА ЕК И ЕП В БЪЛГАРИЯ

МЕДИИТЕ

България  между  въглищата  и справедливия преход

Националният съвет за тристранно сътрудничество бързо трябва да бъде реформиран

Европейският съвет прие Многогодишната финансова рамка (МФР) за периода 2021-2027 г. в размер на 1,074 трилиона евро , както и Фонд за възстановяване – 750 милиарда евро, като 390 милиарда от него са грантове, а 360 млрд. – заеми. Фондът за справедлив преход беше намален от предложените от ЕК 40 млрд евро на 10 млрд.

Очакванията са европейския парламент да одобри предложенията на Съвета за МФР 2021-2027 г.

За България са предвидени 29 млрд.евро. Около 1,2 млрд. евро ще бъдат средствата за справедлив преход във въглищните региони.

Правителството трябва много бързо да реагира с мобилизирането на експертен потенциал от всички заинтересовани страни за изработването на национален план за икономическо възстановяване и справедлив енергиен преход. Тези средства от европейски фондове не са гарантирани. Ще бъдат получени само при ясен и качествен национален план за възстановяване, съобразен със Зелената сделка и регионални планове за справедлив преход, отговарящи на условието за преструктуриране на икономиката от изкопаеми горива , към нисковъглеродна.

Правителството загуби няколко години  в които не подготви реформи в енергетиката и не създаде условия за планиране на енергиен преход.

В стремежа да не се прави нищо до следващите избори политиците печелеха избори, но загубиха възможността сега да бъдат подготвени с планове и програми  за европейско финансиране.

Нещо повече, под  заплахата от синдикални протести и сваляне на правителството, политиците забавиха с 2 години присъединяването на страната ни към европейската въглищна платформа.За тези 2 години ,обменяйки опит с европейските си колеги, нашите въглищни региони щяха да имат качествени и работещи планове за зелено икономическо развитие.

От За Земята работим от години с общините Перник и Бобовдол, стигна се до абсурда тези общини да подканят правителството и да му напомнят че влизането във въглищната платформа би осигурило европейско финансиране за тях, вместо това да прави министъра на енергетиката

Иронията е в това, че въпреки бездействието на управниците, те пак получиха протести, но не синдикални , а много по-многобройни и яростни от евентуалните протести на профсъюзите.Управлението без визия и със страх не води до добри резултати.

Огромен проблем за хаоса и бездействието на политиците ни в енергийния сектор от години е наличието на многобройни консултативни съвети, в които участват едни и същи хора с мислене от 80-те години на 20-и век. Хора, които не разбират че въглищата не могат да бъдат бъдеще за България, а АЕЦ Белене е огромен корупционен гьол.

От становищата на Национален съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) , Икономически и социален съвет (ИСС), новосъздадения Консултативен съвет във връзка с Европейската зелена сделка към Министерски съвет (без нито един представител на НПО в него), никога не чухме нещо за децентрализация на производството на енергия, за облекчаване на условията и достъпа на отделните домакинства до ВЕИ технологии. За прекъсване на корупционните практики в сектор енергетика и обслужването от държавата на интересите на олигарси  и „консултанти“, за липсата на прозрачност.

България продължава да е икономиката в ЕС с най-висока енергийна интензивност, потреблението на енергия за единица БВП е три пъти по-високо от средната стойност за ЕС . Това неефективно използване на енергията, както и повишаването на енергийната ефективност не са приоритетна тема на нито един от консултативните съвети, а трябва да са.

От всичките тези съвети с експерти-бивши енергийни шефове ,учени и синдикалисти в тях, излизат становища че лошия Брюксел ни принуждава да правим реформи  съсипващи икономиката ни, че поставените в Зеления пакт междинни цели до 2030 г са прекалено амбициозни за нас и може да се отразят рестриктивно върху българската индустрия и пазара на труда. Според тях преходът към нисковъглеродна икономика е за богатите страни, ние трябва да продължим да разчитаме на въглищата .

Националните особености в историческото и технологично развитие, енергетиката базирана преимуществено на изкопаеми горива се изтъкват като аргументи България да остане в миналото с въглища като един от основните източници на енергия, заедно с АЕЦ.

Особено полезен и удобен на властта е НСТС. В него от години участват едни и същи представители на бизнеса които представляват много малка част от него, на синдикатите , които по техни оптимистични данни представляват 25% от работещите хора в страната.

За властите и участниците в съвета е удобно от години да вземат решение в тесен кръг, касаещи огромен брой хора , които не са представени там.

Допълнителен бонус за тях е че  представителите на бизнеса и синдикатите се чувстват значими, с постоянен достъп до медиите пред които гордо обясняват  защо България трябва да се сниши (в стил Тодор Живков) пред амбициозните европейски цели за преход към нисковъглеродна икономика.

Становищата на този съвет звучат толкова архаично и далеч от реалната икономическа ситуация  в България и Европа, че изглеждат написани на друг език, в сравнение например с предложенията и анализите на природозащитните организации,  Българската фотоволтаична асоциация или на Българската стартъп асоциация (в която членуват над 500 високотехнологични компании  ).

Добре е че напоследък забелязваме зелено развитие в някои позиции  на КНСБ, трябваше им доста време да узреят за съвременните тенденции, надяваме се да продължат в този дух и най-после ръководството им да приеме позициите на европейските конфедерации на синдикатите в областта на енергийния справедлив преход.

Нашите предложения към правителството са:

-Реформиране и разширяване на НСТС с привличане в него на всички заинтересовани страни с осигурена равнопоставеност. Задължително използване на съвременните технологии за онлайн комуникация, не е нужно всички да се снимат с премиера.

– Дайте еднакъв статус и тежест при гласуването в съвета на всички участници в планирането на енергийната трансформация и справедлив преход.

– Концентрирайте целия капацитет на институциите и гражданското общество в изработването на национален план за възстановяване  с акцент върху зеленото възстановяване.

– Регионалните планове за справедлив енергиен преход задължително трябва да бъдат изработвани с участието и на общински експерти, местните граждански инициативни групи, НПО експерти които вече от години работят с общините и гражданите във въглищните региони.

– Не се опитвайте да продължавате изолацията на гражданското общество, съвременния бизнес, на  зелените и НПО експерти от вземането на решения за икономическото и енергийно развитие на страната.

Спомнете си как преди години (2008) Р.Овч. наричаше  ВЕИ технологиите „вятър и мъгла“ и сравнете в какъв свят живеем сега. А горещо препоръчваната  от него АЕЦ Белене още не е построена и няма да бъде. Всъщност всичко което ние от За Земята и други природозащитни организации пишем и говорим от години за енергийния сектор се случва сега , въпреки нечистоплътната кампания от десетилетия в медиите на олигарсите  срещу нас, представящи ни като чужди агенти в стилистиката на путинските средства за дезинформация.

– Осигурете споделяне на навременна и еднаква информация за всички участници в съвета.

– Определете точни правила за изразяване на мнения от участниците, както и разумен срок за обратна връзка от институциите по отношение на предложенията на участниците.

– Оставка на министъра на енергетиката Т.Петкова. Тя от години демонстрира пълна липса на визия за развитие на енергийния сектор. Заблуждава обществото по отношение на корупционния проект АЕЦ Белене, излъга за становището на ЕК по статута на този проект. Дава лъжливи обещания на синдикатите и заетите във въглищния сектор че ще бъдат защитени работните им места. При положение че в цяла Европа въглищната индустрия е пред планирано закриване , със съответната социална защита.

– За нас е странно че при настоящите реформи в кабинета, не е поискана оставката на г-жа Петкова. Тя изключително много злепостави това правителство и е една от причините за настоящите протести.

-Бодро рапортува за прехвърляне на студения резерв към държавния ТЕЦ 2, след нареждане на премиера, без да даде обяснение кое наложи да се плащат десетки милиони досега на енергийни олигарси и „консултанти“ за  студен резерв, както и защо беше необходим в такъв размер.

– Под ръководството на г-жа Петкова министерството демонстрира бездействие пред корупционните практики, липса на прозрачност  и продължи да обслужва частни интереси в енергетиката.

– Допусна да бъде изпратен в ЕК изключително некачествен ИНПЕК, засипан от критики и препоръки от ЕК и независими български експерти .

От За Земята внесохме 45 страници с препоръки и предложения към този план, без да получим отговор.

– Ще бъде много трудно страната ни да изпълни изискванията за финансиране на енергийната трансформация  и справедлив преход с европейски средства от МФР 2021-27 г. с министър който не взе нито едно самостоятелно, правилно решение досега.Тя загуби доверието на голяма част от обществото, бизнеса ,енергийните експерти , както и на заетите в енергийния сектор.

– Оставката на министър Петкова е задължителна ако това правителство иска да осигури на страната модерно икономическо развитие и след своя мандат.

– По това се различават държавниците от политиците еднодневки, подвластни на различни олигархични интереси и корупционни схеми.

– Готови сме да участваме в консултации по изработването на Национален възстановителен плана

За допълнителна информация и контакти:

Тодор Тодоров

Координатор в направление енергия и климат в Екологично сдружение За Земята, координатор за България по темата справедлив енергиен преход на международната мрежа CEE Bankwatch

t.todorov@zazemiata.org

 

ZZ_SP_otvoreno pismo

АЕЦ Белене- кражбата продължава. Ще потопим ли и Великите сили в корупционния гьол?

Belene brochure 2020 web-2

Отворено писмо до министър председателя на Република България

Otv_pismo Belene (1)

Брошура: Справедлив енергиен преход и Зеленият пакт – печеливши възможности за България

Европейският зелен пакт е новата стратегия за растеж на Европа, която интегрира спешната нужда от трансформация и развитие на чисти технологии, които да ускорят процеса на декарбонизация на икономиката на континента. Ангажиментът на ЕС за преход към чиста енергия е необратим. В хода на прехода към по-устойчиво бъдеще нито един регион не трябва да бъде изоставен в процеса на отказ от основана на изкопаеми горива икономика. Вижте повече за възможностите пред България в нашата брошура.

EUKI_brochure-final

,

Становище на Екологично сдружение За Земята и Грийнпийс България относно законопроект за изменение на Закона за опазване на околната среда с № 054-04-113 от 27.05.2020 г.

20200610-Становище-ГП–ЗЗ-ЗООС-Една-инстанция

СТАНОВИЩЕ На Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“ – България Относно: Проект на Постановление на Министерски съвет за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерски съвет

Становище на За Земята и “Грийнпийс” – България относно изменение в Правилника на Министерството на околната среда и водите – идеята е да се създаде нова дирекция с наименование “Оперативен център за контрол”, която “да реши острите кризи в управлението на околната среда от последните няколко месеца” – липса на контрол при внос, съхранение и изгарянето на отпадъци и водната криза.
Ние като организации сме на мнение, че създаването на нова дирекция, заедно с всичките неясноти относно нейните функция и дейност, няма да реши тези кризи.
Вместо това трябва да се започне с идентифициране на реалните причини, породили кризите в управлението на околната среда, и възможностите за подобряване на статуквото.
Според нас, сред причините за неефективния контрол, приемането и утвърждаването на спорни и дори незаконосъобразни решения и практики са: липсата на достатъчен експертен капацитет, текучество на кадри, липса на материални условия, липсата на условия за независимост на експертите и органите на изпълнителната власт при вземането на решения, липсата на координация в дейността на отделните органи и звена.
Решения трябва да се търсят в създаването на условия за:
  • изграждане и дългосрочно поддържане на капацитет в структурите на МОСВ, РИОСВ и басейновите дирекции;
  • независимост при вземане на решенията и упражняване на контрол;
  • създаването на механизми за координация на дейностите на отделните звена и органи.

Решенията на проблемите на управлението на околната среда трябва да се вземат посредством открит диалог между компетентните институции, засегната общественост и неправителствения сектор, както и бизнеса.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [611.93 KB]

,

Писмо с искане да в Консултативния съвет по Европейската зелена сделка да бъдат включени граждански организации

От дълги години работим заедно с “Грийнпийс” – България по енергийната трансформация и настояваме за навременни планове, които гарантират, че хората в общините, зависими от въглищата, да получат възможности за развитие от декарбонизацията на икономиката, а не да платят социалната цена. Прозрачните и навременни действия на всички ангажирани в процеса е гаранция в тази посока.
Затова сме на мнение, че трябва да бъдем част от Консултативния съвет във връзка с Европейската зелена сделка и днес внесохме писмо с нашето искане в Министерски съвет. Включването на граждански организации, общини и всички останали ангажирани и засегнати от енергийния преход гарантира, че Консултативният съвет е наистина отворен и открит. Така решенията, до които достигне, ще са много по приложими и съобразени с индивидуалните особености на всеки район.
Развитие на чисти технологии, алтернативна заетост, преквалификация, рехабилитация на изоставените мини са само малка част от мерките, които могат да превърнат справедливият енергиен преход и Зеленият пакт в печеливши възможности за България.
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [145.65 KB]

, ,

Становище от Екологично сдружение „За Земята“ и „Грийнпийс“ – България Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда с No 054-01-11

Със Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда с № 054-01-11, внесен на 14.02.2020 г. („ЗИД ЗООС“) се предвижда задължителното извършване на оценка за въздействието върху околната среда („ОВОС“) за инвестиционни предложения за обезвреждане на неопасни отпадъци чрез изгаряне или съвместно изгаряне по смисъла на Закона за управление на отпадъците, както и за експериментално горене на опасни и неопасни отпадъци.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [556.93 KB]

Доклад за геологията и налични въглищни запаси в находище Мини Марица Изток

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [1.06 MB]

Общи насоки за писане на становище относно новото комплексно разрешително на “Брикел“ ЕАД